IMG-LOGO

2025 මැයි මස 03 වන සෙනසුරාදා


ඉන්ධන ගෙන්වීමට සමාගම් තුනකට පැවරීමේ තීන්දුව

මෙරටට ඉන්ධන ගෙන්වා බෙදාහැරීම සඳහා සමාගම් තුනක් තෝරාගෙන ඇතැයි රජයේ ආරංචි මාර්ගවලින් ප්‍රකාශයට පත් වී තිබේ. බලශක්ති අමාත්‍යංශයේ උසස් නිලධාරියකු අපගේ ලංකාදීප පුවත්පතට ප්‍රකාශ කර තිබුණේ එම සමාගම් තුනට ඉන්ධන ගෙන්වා බෙදාහැරීමේ අනුමැතිය ලබාගැනීම සඳහා කැබිනට් මණ්ඩලයට යෝජනාවක් ඉදිරිපත් කිරීමට නියමිත බවය. එම අනුමැතිය ලබාගැනීම ප්‍රමාදයකින් තොරව සිදුවනු ඇතැයි අපි බලාපොරොත්තු වෙමු.

ඉන්ධන ආනයනය සඳහා අපේ රට අනුගමනය කළ ක්‍රමවේදයේ බොහෝ දුර්වලකම් පැවැති බව කාලයක සිටම හඳුනාගෙන තිබිණි. එහි ප්‍රතිවිපාක රටටම දැනුණේ ඉන්ධන ගෙන්වීම සහ බෙදාහැරීම ගැටලු‍වක් බවට පත් වී එය අර්බුදයක් දක්වා ඇදීගොස් පෝලිම් නිර්මාණයවීමෙනි. ඉන්ධන ආනයනයේ රජය සතුව තිබූ ඒකාධිකාරය හේතුවෙන් හැමදාම පහරවැදුණේ පාරිභෝගිකයාට ය. ඉන්ධන සඳහා ලොවේ බොහෝමයක් රටවලට වඩා ආදායමට සාපේක්ෂව ඉහළ මිලක් ගෙවීමට පාරිභෝගිකයාට බලකෙරුණේ ඒ හේතුවෙනි. තෙල් සංස්ථාව පාඩු ලබද්දී එහි වන්දිය ගෙවීමේ බර රටේ බදු ගෙවන මහජනතාව මත පැටවුණේය. ප්‍රතිපත්තිමය තීරණ ගැනීමේදී රටේ සැබෑ අවශ්‍යතාවට වඩා දේශපාලනික කාරණාවලට මුල් තැනක් දී තීරණ ගැනීමේ අහිතකර ප්‍රතිවිපාකවලින් එය එකක් පමණි.

රජයේ වුවද පෞද්ගලික අංශයේ වුවද ව්‍යාපාරික වපසරිය තුළ තරගකාරීත්වයක් නොමැති නම් එතැන බිහිවන්නේ ඒකාධිකාරියකි. එම ඒකාධිකාරීත්වයේ යකඩ හස්තයට යටවෙනු හැර පාරිභෝගිකයාට වෙනත් විකල්පයක් නැත. ඉන්ධන ගෙන්වා බෙදාහැරීමේදී මෙතෙක් කාලයක් සිදුවූයේද එයයි. එම ක්‍රමවේදය කිසියම් වෙනසකට භාජන වූයේ මෙරට ඉන්ධන පිරවුම්හල් 100ක් ඉන්දීය තෙල් සමාගමට පැවරීමේ තීන්දුව හේතුවෙනි.

එම ප්‍රතිපත්තිමය තීන්දුව ගනු ලැබුවේද වත්මන් ජනාධිපති රනිල් වික්‍රමසිංහ මහතා අග්‍රාමාත්‍ය ධුරය හෙබවූ 2001 පිහිටුවන ලද එක්සත් ජාතික පෙරමුණු ආණ්ඩුවෙනි. සුපුරුදු පරිදිම සෑම වෙනසකටම කිසිදු ඉවක් බවක් නොමැතිව පහර ගසා එය කඩාකප්පල් කිරීමට පියවර ගන්නා ඇතැම් වෘත්තීය සමිති සහ සංවිධාන එම ක්‍රියාව හරහා විශාල ඉන්දීය බිල්ලෙක් මවාපෑමට ක්‍රියාකළත් ඒ මතවාදය යටපත් කරමින් තමන් ගත් තීන්දුව ක්‍රියාත්මක කිරීමට එම ආණ්ඩුවට හැකියාව තිබිණි.

එහි ප්‍රතිඵල ඇස්පනාපිට පෙනෙන්නට තිබිණි. මෙරට එතෙක් බොහොමයක් ඉන්ධන පිරවුම්හල්වල තිබූ අබලන් පෙනුම පවා විප්ලවීය වෙනසකට භාජන විය. ඉන්ධන ගෙන්වීමේදී ඉන්දීය තෙල් සමාගමට ද කිසියම් ප්‍රතිශතයක් අයිතිවීම හේතුවෙන් ඉන්ධන ගෙන්වීමේ රජය සතුව තිබූ ඒකාධිකාරිය සුළුවෙන් වෙනස් විය. එහෙත් එම ප්‍රතිපත්තිය ඉදිරියට ගෙනයාමට ඉන්පසුව බලයට පත් කිසිම ආණ්ඩුවක් ක්‍රියා නොකිරීම රටේම අවාසනාවක් වූ බව පෙන්වා දිය යුතුය. තෙල් සංස්ථාව පාලනය කළ මැති ඇමැතින්ගේත් ඔවුන් විසින් පත්කරන පාලනාධිකාරියේ ඇතැම් නිලධාරීන්ගේත් බඩගෝස්තරවාදී ප්‍රතිපත්ති හේතුවෙන් තෙල් සංස්ථාව වළපල්ලටම ඇදී ගියේය. අවසානයේ රජයට දැරිය නොහැකි බරක් වෙමින් පාඩු ලබන රජය සතු විශාලම ව්‍යවසායකයක් බවට තෙල් සංස්ථාව පත් විය. තෙල් වෙළෙඳාමෙන් බිලියන ගණනින් පාඩු ලබන ලොවේ එකම රාජ්‍ය ව්‍යාපාරය මෙය පමණක් විය හැකිය.

මේ තත්ත්වය දැන්වත් වෙනස් විය යුතුය. ඒ සඳහා දැඩි තීන්දුගෙන ඒවා ක්‍රියාත්මක කිරීම හැර වෙනත් විකල්පයක් අපට ඉතිරි වී නැත. තෙල් සංස්ථාව අධික ලෙස පාඩු ලැබීමට එක් හේතුවක් වන්නේ ශ්‍රී ලංකන් සමාගම ද ලංවිම ද ඇතුළු රාජ්‍ය ආයතන සඳහා සපයනු ලබන ඉන්ධන සඳහා නියමිත පරිදි මුදල් නොගෙවීම හේතුවෙනි. ඉන්ධන ආනයනය සඳහා තරගකාරීත්වය ඇති කිරීමට ගනු ලැබූ තීරණය ඒ අනුව යහපත් පියවරක් වුවද එම පියවර මගින් පමණක් තෙල් සංස්ථාවේ අධික ණයබරට විසඳුමක් ලැබෙනු බලාපොරොත්තු වීම නිෂ්ඵලය. එහෙත් ඉන්ධන ආනයනයේ දී තරගකාරීත්වය ඇති කිරීම ඉදිරියේදී සිදුවිය යුතු වෙනස්කම්වල යහපත් පූර්වාදර්ශයක් බවට විවාදයක් නැත. එහි වාසිය අවසානයේ පාරිභෝගිකයාට ලැබෙනු ඇතැයි විශ්වාස කළ හැකි බැවිනි.

රටේ දියුණුව, ආර්ථික වර්ධනය ඇතිකරවීම ගැන කෙටි සහ පහසු ගමන් මාර්ගයක් නැත. ඒ සඳහා යා යුතු වන්නේ දුෂ්කර මාවතකය. ප්‍රතිපත්තිමය තීන්දු ගැනීමේ විප්ලවීය වෙනසක් සිදුවීම එහි අනිවාර්ය කොන්දේසියකි. ඉන්ධන ආනයනයේ රජය සතුව පැවති ඒකාධිකාරය බිඳ දැමීමට පෞද්ගලික සමාගම්වලට අයිතිය ලබාදීම එවැනි එක් පියවරක් වශයෙන් අපි සලකමු.

(***)



අදහස් (0)

ඉන්ධන ගෙන්වීමට සමාගම් තුනකට පැවරීමේ තීන්දුව

ඔබේ අදහස් එවන්න

 

 
 

විශේෂාංග

කී දේ වෙනුවට නොකී දේ වරනැගීම
2025 මැයි මස 02 450 0

පළාත් පාලන මැතිවරණය පැවැත්වීමට ඇත්තේ තව දින හතරකි. වසර 03කට ආසන්න කාලයක් තිස්සේ කල් දමමින් තිබූ ප්‍රාදේශීය සභා, නගර සභා ඡන්දය පවත්වන්නට තීරණය කිරීම ඉතාම


බණ්ඩා - චෙල්වා ගිවිසුම අත්සන් කළේ ඇයි?
2025 මැයි මස 01 364 1

ගෞරවනීය දෙමළ දේශපාලන නායකයකු වන සැමුවෙල් ජේම්ස් වේලුපිල්ලේ (එස්.ජේ.වී.) චෙල්වනායගම්ගේ 48 වැනි අනුස්මරණ සංවත්සරය අප්‍රේල් 28 වැනිදාට යෙදී තිබුණි. එස්.ජේ.වී


ප්‍රේමදාස සංවර්ධන මොඩලය
2025 මැයි මස 01 282 3

හිටපු ජනාධිපති රණසිංහ ප්‍රේමදාස මහතාගේ වියෝවින් වසර 32ක් අද වනවිට ගෙවී ගොස් තිබේ. 1993 මැයි මස 01 වැනි දින එතුමන් එල්ල කරමින් සිදුවූ ත්‍රස්ත ප්‍රහාරය තවමත්


නුවර මොකද වුණේ?
2025 මැයි මස 01 1382 1

වසර 16කට පසුව පැවැති දළදා වන්දනාව මහ ජනතාවට දළදා වහන්සේ වැඳ පුදා ගැනීමට ලැබෙන දුර්ලභ අවස්ථාවකි. අවසන් වරට දළදා ප්‍රදර්ශනයක් පැවතියේ 2009 වසරේදීය. ඒ යුද්ධ ස


කම්කරු පන්තියේ අර්බුදය
2025 මැයි මස 01 69 0

මැයි මස පළමුවැනිදා කම්කරු දිනය වශයෙන් වසර ගණනාවක සිට මේ දක්වා සම්මතව පවතී. 1886 දී ඇමෙරිකාවේ චිකාගෝ නුවර දී මැයි අරගලය ආරම්භ වූයේ කම්කරුවන් පැය 8ක වැඩ කිරී


ඉන්දු - පාකිස්තාන යුද ගැටුම
2025 අප්‍රේල් මස 30 661 0

ඓතිහාසික ආරවුල් සහ කාශ්මීරයේ මෑතකාලීන ඛේදජනක සිදුවීම් හේතුවෙන් ඉන්දියාව සහ පාකිස්තානය අතර වර්ධනය වන ආතතීන් දකුණු ආසියාව පමණක් නොව පුළුල් ගෝලීය පිළි


මේවාටත් කැමතිවනු ඇති

First Capital සමාගම සමඟ එක් වී ඒකක භාර අරමුදල් ආශ‍්‍රිත ආයෝජනය කර ආකර්ෂණීය ප‍්‍රතිලාභ අත් විඳින්න 2025 අප්‍රේල් මස 29 562 1
First Capital සමාගම සමඟ එක් වී ඒකක භාර අරමුදල් ආශ‍්‍රිත ආයෝජනය කර ආකර්ෂණීය ප‍්‍රතිලාභ අත් විඳින්න

රටක් දියුණු වීමට නම්, ජනතාව තුළ නිවැරදි මුල්‍ය සාක්ෂරතාවක් පැවතීම අනිවාර්ය වේ. එමෙන් ම මුදල් ඉතිරි කිරීම හා ආයෝජනය කිරීම පිළිබඳ දැනුම මෙන් ම අදාළ ක‍්‍ර

HelpAge Sri Lanka ඉදිරිපත් කරන ’Symphony of Hope’  - පෙනීම යළි ලබා දීම වෙනුවෙන් වූ පුණ්‍ය ප්‍රසංගය 23 වැනි දා. 2025 අප්‍රේල් මස 29 150 0
HelpAge Sri Lanka ඉදිරිපත් කරන ’Symphony of Hope’  - පෙනීම යළි ලබා දීම වෙනුවෙන් වූ පුණ්‍ය ප්‍රසංගය 23 වැනි දා.

අසරණභාවයට පත් වැඩිහිටි පුද්ගලයන් ගේ ජීවිතවලට ආලෝකයක් ගෙන දෙන HelpAge Sri Lanka ආයතනය, HelpAge අක්ෂි රෝහල සඳහා අරමුදල් රැස් කිරීමේ අරමුණින් Symphony of Hope නමින් විශේෂ පුණ්‍ය ප

ඩුබායි හි පැවති ගෝලීය නොබෙල් සාම සමුළුවේදී මහාචාර්‍ය මොහාන් මුණසිංහ මහතාට ගෞරවය හිමිවේ 2025 අප්‍රේල් මස 18 1171 0
ඩුබායි හි පැවති ගෝලීය නොබෙල් සාම සමුළුවේදී මහාචාර්‍ය මොහාන් මුණසිංහ මහතාට ගෞරවය හිමිවේ

2007 නොබෙල් සාම ත්‍යාගයේ (උප සභාපති, IPCC) සම-ජයග්‍රාහකයා සහ 2021 බ්ලූ ප්ලැනට් ත්‍යාගලාභී මොහාන් මුණසිංහ මහතා, 2025 අප්‍රේල් 13-14 දිනවල ඩුබායි හි පැවති ගෝලීය නොබෙල් ස

Our Group Site