කසළ පිර වූ කන්ටේනර් පෙට්ටි 50 ආසන්න සංඛ්‍යාවක් ප්‍රංශය සහ තවත් සංවර්ධිත රටවල් කිහිපයකට යැවූ බව ඉන්දුනීසියාව සඳහන් කරයි.

ජාත්‍යන්තර කුණු කසළ බැහැර කරන ස්ථානයක් බවට අග්නිදිග ආසියානු රටක් වන ඉන්දුනීසියාව පත්ව තිබේ. ඉන්දුනීසියාවට එසේ සැලකීමට ප්‍රතිචාර දක්වමින් මෙලෙස කසළ පිර වූ ට්‍රක් රථ සංවර්ධිත රටවලට යවා තිබේ.

බටම් දූපතෙන් මෙම කසළ පිර වූ කන්ටේනර් පෙට්ටි යවා තිබේ. කන්ටේනර් පෙට්ටි 49ක් එලෙස යවා තිබෙන අතර කසළ, ප්ලාස්ටික් සහ උපද්‍රව සහිත ද්‍රව්‍යවලින් එම පෙට්ටි පුරවා තිබේ. ආනයන නීති ද උල්ලංඝණය කරමින් එලෙස කන්ටේනර් පෙට්ටි පිරවූ බව රේගු බලධාරීහූ සඳහන් කළහ.

“ආපසු යැවීමේ ක්‍රියාවලිය සමඟ සම්බන්ධ වීම සඳහා අපි ආනයනයකරු සමඟ ඉක්මනින් සහ සහයෝගයෙන් කටයුතු කරනවා” යැයි බලධාරියෙක් කීය.

ඇමෙරිකාව, ඔස්ට්‍රේලියාව, ප්‍රංශය, ජර්මනිය සහ හොංකොං යන රටවලින් හරවා යැවූ එම කසළ පැමිණි බව එම නිලධාරියා කීවේ පසුගිය මාසයේදී ද ඉන්දුනීසියාව මෙලෙස කන්ටේනර් පහක් එක්සත් ජනපදයට ආපසු හරවා යැවීය. බටහිර රටවල කසළ දමන ස්ථානයක් බවට පත්වීම සම්බන්ධයෙන් ඉන්දුනීසියාව දැඩි නොසතුටකින් පසුවෙයි.

චීනය 2018 වසරේදී විදේශීය ප්ලාස්ටික් ආනයනය කිරීම තහනම් කළ අතර ඒත් ගෝලීය අපද්‍රව්‍ය කළමනාකරණය කිරීමේ ක්‍රියාවලිය අර්බුදයකට පත්විය. ඒත් සමඟ සංවර්ධිත රටවල් දැඩි අර්බුදයකට පත්වූ අතර ඔවුන් ඔවුන්ගේ කසළ යැවීම සඳහා ස්ථාන සොයන්නට විය.
චීනයේ එම තීරණයෙන් පසුව කසළ විශාල තොගයක් අග්නිදිග ආසියාවේ රටවලට එවීමට බටහිර රටවල් පියවර ගත්තේය.පසුගිය මාර්තු මාසයේදී ප්ලාස්ටික් කසළ ටොන් සිය ගණනින් ආපසු හරවා යවන බවට මැලේසියාව අවධාරණය කළේය.

ඒ අතරවාරයේදී මැලේසියාව පසුගිය මාසයේදී කසළ පිර වූ කන්ටේනර් 69ක් කැනඩාවට ආපසු හරවා යැවීය. ඒත් සමඟ දෙරට අතර තිබූ රාජ්‍ය තාන්ත්‍රික අර්බුදය ද නිමාවට පත්විය.

සොබාදහම සඳහා වූ ලෝක ව්‍යාප්ත අරමුදලට අනුව වාර්ෂිකව ප්ලාස්ටික ටොන් මිලියන 300කට ආසන්න ප්‍රමාණයක් නිෂ්පාදනය කෙරේ. එයින් අතිවිශාල ප්‍රමාණයක් කසළ ලෙස ගොඩබිම්වලට එකතු වන අතර තවත් අතිවිශාල ප්‍රමාණයක් මුහුදට එකතු වේ. එයින් සිදුවන පරිසර හානිය විශේෂයෙන් සාගරවලට සිදුවන හානිය ඉතා විශාලය. ප්ලාස්ටික් කසළ ලෙස බැහැර කිරීම මේ වනවිට ජාත්‍යන්තර අර්බුදයක් බවට පත්ව තිබේ. 

ඒ.එෆ්.පී ඇසුරිනි

 055