IMG-LOGO

2024 ඔක්තෝබර් මස 12 වන සෙනසුරාදා


මරණීය දණ්ඩනය සුදුසුද

අද අප රටේ උක්ත මාතෘකාව ගැන නොයෙක් දෙනා නොයෙක් මත පළ කරති. එය බුදු දහමට අනුව විමසා බැලීම සුදුසු යැයි සිතමි. දඬුවම් දෙන්නේ කාටද? වරදක් කළ අයෙකුටයි. එයින් තමා කළ කර්මයට විපාකය මෙලොවදීම ලැබීමකි. එය දිට්ඨ ධම්ම වේදනීය කර්මයයි. එයට තවත් අයට එපා කියන්නට හෝ එය අසාධාරණයි කියන්නට හෝ අයිතියක් නැත. දඬුවමට භිය නම් අපරාධ නොකර සිටිය යුතුය. නීතියේ උසාවියෙන් වරදකරු වෙන්නේ චේතනාත්මකව වරදක් කර ඇති නිසාය. ඒ නිසා එයට නියමිත දඬුවම දිය යුතුමය. දියුණු රටවල අපරාධ මර්දනයට මරණීය දඬුවම හේතු වී ඇත.


බුදු දහමට අනුවත් අපරාධයට නියමිත දඬුවම ලැබීම සාධාරණය.


තලල්ලේ ධම්මානන්ද හිමියන්ගේ ත්‍රිපිටකයෙහි සංස්කෘතික ලක්‍ෂණ නම් පර්‌යේෂණාත්මක පොත ඇසුරින් අපරාධ හා දඬුවම් ගැන සාමාන්‍ය පාඨකයාට දැනුමක් ඇති කිරීමද නායක කාරකකාදීන්ට මේ ගැන දැනුම්වත් වීමද යහපත් යැයි සිතන නිසා මෙය මෙසේ ලියන්නට වන්නෙමි.


එම පොතේ 53 වැනි පිටුවේ දසරාජ ධර්මය ගැන මෙසේ සඳහන් වේ. ‘‘ත්‍රිපිටකය දැහැමි රජවරුන් තුළ පැවැති දසරාජධර්මයන් නොයෙක් අවස්ථාවන්හි ඉදිරිපත් කරයි. ජාතකට්ඨ කථාවේ අසිති නිපාතයෙහි මහා හංස ජාතකය මෙසේ ඉදිරිපත් කෙරෙයි.


දානය, ශීලය, පරිත්‍යාගය, ඍජුභාවය, මෘදුභාවය, පෙහෙවස්කම්හි යෙදීම නම් වූ තපස මෛත්‍රී පූර්වභාග අවස්ථාව වූ අක්‍රෝධය, කරුණා පූර්වභාග වූ අවිහිංසාව ඉවසීම යැයි කියන ලද ක්ෂාත්තිය හා අවිරුද්ධභාවය යන ඒ දසරාජධර්මයයි.


රාජ දණ්ඩන


දැහැමි රාජධර්මයන් මෙසේ දක්වා අැතත් එම රාජ්‍යයන් දැහැමිව පවත්වාගැනීම සඳහා තිබූ රාජ දණ්ඩනයන් පිළිබඳව නොයෙක් සූත්‍රයන්හි ඉදිරිපත් කැරෙන වාර්තාවන් අසන්නවුන්ගේ සිත්හි ත්‍රාසය දනවනසුලු වෙයි.


අංගුත්තර නිකායෙහි තික නිපාතයෙහි තෙවැනි භය වර්ගයට අයත් ප්‍රථම භය සූත්‍රයෙහි එසේ දැක්වෙන රාජ දණ්ඩන විසි හයකි.


1. කසයෙන් තැළවීම
2. වේවැලින් තැළවීම
3. අඩ දඬුයෙන් තැළවීම
4. අත් සිඳුවීම
5. පා සිඳුවීම
6. අත් පා සිදුවීම
7. කන් සිඳුවීම
8. නාසා සිඳුවීම
9. කන් නාසා සිඳුවීම
10. හිස්කබල ගලවා ගිනිගෙන දිලිසෙන ලෝහ ගුළියක් හිස මත තැබීමෙන් කැඳ සැළියක් සේ උතුරා යන බවට පත් කරන බිලංගථාලික වධය.
11. උඩු තොල් දෙකන්සිළු ගලවා සීමා සිඳ කෙස්වැටිය දඬු කඳක බැඳ අදිමින් හිස් සම ගලවා හිස් කබල මත බෙරලු දමා සත්ගෙඩියේ සේ සුදුවන තුරු අතුල්ලන සංඛමුණඩික වධය.
12. කට අරවා මුඛය තුළ පහනක් දල්වා කන් සිළුවෙන් විද කටට ලේ පුරවන රාහු මුඛ නම් වධය.
13. මුළු සිරුර තෙල්කඩින් වෙලා ගිනිදල්වන ජෝතිමාලක නම් වධය.
14. අත්හි තෙල් කඩ වෙළා ගිනිදල්වන හත්ථජොතික නම් වධය.
15. ගෙල පටන් සම ගලවා ගොස් මස තෙක් ඇද එල්ලෙන සේ තබා තමන්ගේම සම මතටම පෑගී බිම ඇද වැටෙන සේ යොතින් බැඳ ඒ මත අත අදින එරකවත්තික නම් වධය.
16. ගෙලෙහි පටන් කටීය තෙක් ද කටීයෙහි පටන් ගොප් ඇටය තෙක් ද හම ගසා තබන වීරකවාසික නම් වධය.
17. දෙදණින් ද දෙවැලමිටෙන් ද යවුල් ගසා බිම සිටුවා වටේට ගිනි දැල්වන එත්‍යොයක නම් වධය.
18. දෙපසට ඇවිළෙන කටු ඇති උභතොමුක බිලියෙන් අදිමින් ඇඟ මස්ගලවන බලි සමංසිත නම් වධය.
19. කහවනු පමණින් සිරුර මස් ලියාලන කහාපණක නම් වධය.
20. කැපෙන ආයුධයකින් සිරුරේ කේඳි එළා කොස්සකින් සැරකාරම් ගල්වා මස් දියකොට හරින ඛාරපතච්ඡික නම් වධය.
21. කන් සිළුයෙන් උලක් ගසා බිම සිටුවා දෙපයින් ගෙන කරකවන පළිඝ පරිවත්තික නම් වධය.
22. සිවිය නොසිඳෙන සේ තළා ඇටකටු කුඩු කොට පිදුරු මිටික් සේ අකුලන පලාල පිඨික නම් වධය.
23. උණු තෙල් ඉසීම
24. සුනඛයන් ලවා කැවීම
25. දිවස්හුල හිඳවීම
26. කඩුයෙන් හිස සිඳුවීම

 


ඒ ඒ වැරදිවලට දෙන රාජ දඬුවම් විසි හය එසේය.


හිස සිඳුවීම


එකල රාජාපරාධකාරීන් හට හිස සිඳුවාලීමේ දඬුවම සිදුකළ අයුරු නොයෙක් සූත්‍රයන්හි කියවීමට ලැබේ. අංගුත්තර චතුක නිපාතයේ පස් වැනි පණනාසකයට අයත් ආපත්තිය මාර්ගයෙහි දෙවැනි ආපත්ති සූත්‍රයේ එය මෙසේ සඳහන් වේ.


මහණේනි යම් පරිදි අපරාධ කරන සෙරහු ගෙන රජුට දක්වද්ද දේවයිනි මේ සොරා අපරාධකාරීය. මොහුට දේවයෝ දඬුවම් පමුණුවත්වා! කියායි. රජු මේ අපරාධකරු ගැන මෙසේ කියයි. භවත්නි යව මේ මිනිසා දළ රැහැනින් දෙකොන් පිටි අත්කොට දැඩි සේ බැඳ හිස මුඩුකොට රළු හඬ ඇති වදබෙර ගසමින් වීථියෙන් වීථියට මංසන්ධියෙන් මංසන්ධියට ගෙන ගොස් දකුණු දෙසින් පිටතට ගෙන නුවරට දකුණු දිග්හිදී හිස සිඳුව යනුවෙනි.


එසේ රැහැනින් බැඳ වීථියක් වීථියක් පාසා මංසන්ධියක් මංසන්ධියක් පාසා ගෙනයනු ලබන්නේ අපරාධකාරයා අප්‍රසිද්ධියේ මරා දැමීමට වඩා ඒ මරණය සිදු කරන අයුරු ජනතාවට ප්‍රසිද්ධියේ දැකගන්නට සැලැස්වීම ප්‍රයෝජනවත් වීම නිසයි. මතු අපරාධකරුවන්ගේ භීතිය ඇතිවන්නේ එවිටය.


වධයට නියමිත පුරුෂයා නගරයේ දෙවෙනි වාසල් දොරින් නුවරින් පිටතට ගැනීමත් මේ වධය සිදු කරන විට හැම තැනකම පාහේ දක්නට ලැබෙන ක්‍රමයයි. එයත් සලකා බැලිය යුතු කරුණකි. නිතරම මෙසේ හිස ගසා දැමීම සිදු කරන්නේ නගරයට දකුණෙහි වූ නගරයෙන් පිටත වදකස්ථානයක දී බැවිනි.


සංයුක්ත නිකායේ කෝසල සංග්‍රහයට අයත් තෙවැනි බන්ධන වර්ගයෙහි දසවෙනි බන්ධන සූත්‍රය එකල පැවැති තවත් රාජ දණ්ඩන කීපයක් අනාවරණය කරයි.


එකල්හි පසේනදී කොසොල් රජු විසින් ඇතැම්හු රැහැනින්ද, ඇතැම්හු යදමින් ද, ඇතැම්හු හැකිල්ලෙන් දැයි මෙසේ අපරාධකාරීන් බන්ධනගත කිරීමේ ක්‍රම තුනක් පැහැදිළි කරයි.


1. රජ්ජු බන්ධන (රැහැනින් බැඳීම)
2. අන්දු බන්ධන (යදමින් බැඳීම)
3. සංඛලික බන්ධන (හැකිල්ලෙන් බැඳීම)


යන ඒ ක්‍රම තුනයි. මේ සූත්‍රයෙහි


1. අයෝමය බන්ධන
2. දාරුම බන්ධන (දඬුකඳගැසීම)
3. බබ්බජ නමැති තෘණ රැහැනින් බැඳීම


යනුවෙන් තවත් බන්ධන ගත කිරීම් තුනක් සඳහන් වේ.


මේ බන්ධන සූත්‍රයේ අතීත කතාව කියවන විට පැහැදිලි වෙන තවත් වැදගත් කරුණක් නම් බෝසත් කුස රජතුමාට ශක්‍රයාගෙන් ලැබුණු අෂ්ටවංක මාණික්‍ය පරපුරෙන් පරපුරට හිමිවෙමින් අවුත් මේ කාලයෙහි එය කොසොල් රජතුමාට අයත්ව තිබුණ බවයි. ඒ මාණික්‍යය නැතිවීම නිසා මෙසේ සැකකරුවන් බන්ධන ගත කරන ලද බව පැවැසෙයි.


එහි දැක්වෙන පරිදි අනුන්ට අයත් දෙය පැහැරගත් සොරෙකුට නියමිත දඬුවම් තුනකි.


1. මැරීම
2. බැඳීම
3. නෙරපීම


යන දඬුවම් තුනයි.


අතින් පයින් කසයෙන් වේවැලින් අඩදඬුවෙන් තැළීම් ආදී වශයෙන් මැරීමේ ක්‍රම කලින් දක්වා ඇත. එකී යම්කිසි අයුරකින් මැරීම මරණීය දණ්ඩනයයි. බන්ධන කිරීමේ ක්‍රම අටක් පාරාජිතා පාළිය ද ඉදිරිපත් කරයි.


දසරාජධර්මයෙන් රාජ්‍ය කරන රජ කෙනෙකු පවා වරදට දඬුවම් දී ඇත්තේ ඒ අයුරිනි. එසේ දඬුවම් දෙන්නේ අනෙක් මිනිසුන් එම වරදින් මුදවාගෙන යහපත් සමාජයක් ඇති කිරීමටය. සමාජයට හිතවත් අයෙකුට මෙවැනි දඬුවම් අසාධාරණය කියා කීමට කිසිම යුතුකමක් නැත. අද ලෝකයේ දියුණු රටවලට ද අපරාධ වැළැක්වීමට දැඩි තීරණ අරගෙන ඇත. එම නිසා එම සමාජ යහපත් වී ඇත. එම යහපත් අගය නොකරන විනාශය අගය කරන අය මෙවැනි දඬුවම්වලට විරුද්ධ වෙති.


දස දහසක් දෙනාගේ ජීවිත විනාශ කරන මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරම වැනි අපරාධ කරන අයට එසේ දඬුවම් පැමිණවීම ධර්මයට අනුව කිසිම වරදක් නැත.


මනෝවිද්‍යාව අනුව අභිප්‍රේණය (Motivation) හා දඬුවම (Pain) දක්වා ඇත. අභිප්‍රේරණය කළ යුතු අය අභිප්‍රේරණය කළ යුතු අතර දඬුවම් දිය යුතු අයට දඬුවම් දී යහපත් තත්ත්වයට පත් කිරීම මනෝවිද්‍යාව අනුව ද සාධාරණය.


කැලයෙන් අල්ලාගෙන එන අලියකු හීලෑ කරනු ලබන්නේ දඬුවම් ආදිය කිරීමෙනි. යහපත් මනසක් නැති, කියන දේ අහන්නේ නැති, සතුන් වගේ වැඩ කරන මිනිසා හදාගැනීමට දඬුවම් දීමේ කිසිම වරදක් නැත.


බුදු දහමට අනුව මේවා විග්‍රහකිරීමට මා අදහස් කළේ සියලු නායකකාරකාරදීන්ට ද සාමාන්‍ය මිනිසුන්ට ද යම් අවබෝධයක් ලබාදීමේ අදහසිනි.

 


සියලු සත්වයෝ සුවපත් වෙත්වා.

 

 

මනෝවිද්‍යා උපදේශක
ආචාර්ය ජී. හල්ගස්වත්ත.

 



අදහස් (0)

මරණීය දණ්ඩනය සුදුසුද

ඔබේ අදහස් එවන්න

තක්සලාව

තරු ද නිදන මහ රෑ සෙබළු තාම නිදි නෑ
2024 ඔක්තෝබර් මස 07 78 0

යුද බිමේ දී උණුබත් කටක් ලැබීම ඉතා විරලය. දිගු ක්‍රියාන්විතවලදී කල් තබා ගන්නා ආහාරවලින් තොර යමක් නොවීය.


ක්‍රිකට්ම පස්සේ යන්න එපා - බොක්සිං සභාපති අනුරුද්ධ ශානක
2024 ඔක්තෝබර් මස 07 16 0

මීළඟ 2028 ලොස් ඇන්ජලිස් ඔලිම්පික් උලෙළට ශ්‍රී ලංකාවෙන් අවම ක්‍රීඩකයන් දෙදෙනෙකු නිර්දේශ කර ගැනීම ගැන තමන් සහතික වන බව ශ්‍රී ලංකා බොක්සිං සංගමයේ නව සභාපති


ලෝක කුසලානයේ උපරිමය කරා
2024 ඔක්තෝබර් මස 07 30 0

ශ්‍රී ලංකාව සහ නවසීලන්තය අතර ටෙස්ට් තරගාවලිය 2-0 කින් ජයගත් ශ්‍රී ලංකා පිරිමි කණ්ඩායම ජයග්‍රාහීව ටෙස්ට් තරගාවලිය නිමා කළේය.


ග්ලැසියර දියවෙලා දේශසීමා වෙනස් වෙයි
2024 ඔක්තෝබර් මස 07 24 0

ඇල්ප්ස් කඳුකරයේ, ඉතාලි ස්විට්සර්ලන්ත දේශසීමාවේ, ඉතාලියට අයත් භූමියේ පිහිටි අවන්හලක් සහ නිවාඩු නිකේතනයකි.


ගාල්ල දැන් තීරණාත්මකයි
2024 ඔක්තෝබර් මස 02 61 0

ගාල්ල ජාත්‍යන්තර ක්‍රිකට් ක්‍රීඩාංගණයේ දී පසුගිය බ්‍රහස්පතින්දා (26 වැනිදා) ආරම්භ වූ දෙවැනි ටෙස්ට් තරගය ශ්‍රී ලංකාවට වඩාත් වැදගත් තරගයක් බවට පත්ව තිබේ


ක්‍රීඩාවේ දූෂණය පිටුදැකීමට අනුර කුමාරට හැකිවේද...?
2024 ඔක්තෝබර් මස 02 38 0

“ක්‍රීඩාව යනු හුදු ජය හෝ පරාජය සම්බන්ධ කරුණක් නොවේ.එය ශිෂ්ට මිනිසෙක් තවත් එවැනිම ශිෂ්ට මිනිසෙක් සමග සුහදශීලි මානව සබඳතාවක් ගොඩනගාගැනීමේ අභ්‍යාසයකි.


වැඩි දෙනා කියවූ පුවත්

ප්‍රභූන් පිරිසක් රටින් පිටව යති
2024 සැප්තැම්බර් මස 22 40062 23



අලුත් ජනපති හමුවන්න අමුත්තෙක්
2024 සැප්තැම්බර් මස 22 25964 13


මේවාටත් කැමතිවනු ඇති

දැරිය හැකි මිලක e-Bike මිලදී ගන්න බැරි වෙයිද? 2024 ඔක්තෝබර් මස 10 245 0
දැරිය හැකි මිලක e-Bike මිලදී ගන්න බැරි වෙයිද?

ඔබ භාවිත කරනුයේ කුඩා යතුරු පැදියක් හෝ අධි සුඛෝපභෝගී මෝටර් රියක් හෝ වේවා එහි බැටරියට හිමිවනුයේ ප‍්‍රධාන අංගයකි. වාහනයක් කරදර වලින් තොරව සිත්සේ භාවිත කර

​​ ජනපතිවරණ උණුසුම අතරේ Munchee Kome වෙතින් ප්‍රතිඵල අනුමාන කර තෑගි දිනා ගැනීමේ අවස්ථාවක් 2024 සැප්තැම්බර් මස 21 407 0
​​ ජනපතිවරණ උණුසුම අතරේ Munchee Kome වෙතින් ප්‍රතිඵල අනුමාන කර තෑගි දිනා ගැනීමේ අවස්ථාවක්

ජනාධිපතිවරණයේ ඡන්ද විමසීම අවසන් වී ඇති මේ මොහොතේ, මුළු රටක් ම බලාපොරොත්තු පෙරදැරිව බලා සිටිනේ ඉදිරි පස් වසර සඳහා සඳහා ශ්‍රී ලංකාවේ ජනපති වන්නේ කවුරුන්

ශ්‍රී ලංකාව පුනර්ජනනීය බලශක්තියෙන් තිරසර අනාගතයක් කරා රැගෙන යන්නට සූර්ය හා සුළං බලය යොදා ගැනීමේ යෝජනාවක් 2024 සැප්තැම්බර් මස 19 1310 4
ශ්‍රී ලංකාව පුනර්ජනනීය බලශක්තියෙන් තිරසර අනාගතයක් කරා රැගෙන යන්නට සූර්ය හා සුළං බලය යොදා ගැනීමේ යෝජනාවක්

ශ්‍රී ලංකාව මේ මොහොතේ සිටින්නේ ඉතාමත් තීරණාත්මක සන්ධිස්ථානයක යි. පවතින ගෝලීය දේශගුණික අභියෝග සහ බලශක්ති සුරක්ෂිතතාව පිළිබඳ කවර ගැටලු පැවතිය ද ෆොසිල

Our Group Site