සෞභාග්ය, සශ්රීකත්වය, වැස්ස අරභයා මෙන්ම බෝවන රෝග පැතිරයාම වැළැක්වීමට සිංහල ගැමියෝ ගම්මඩුව ශාන්තිකර්මය පවත්වති.විවිධ පළාත්වල දෙවොල් මඩුව, පුණාමඩුව, පහන්මඩුව, ගී මඩුව කිරිමඩුව හා හෑල්ලූම්මඩුව වශයෙන් සුළු වෙනස්කම් සහිතව සතරවරම් දෙවියන් මුල්කරගනිමින් මහා සාම්ප්රදායික හා චූල සාම්ප්රදායික ගණයට අයත් දෙවියන් උදෙසා කරන ශාන්ති කර්මය ගම්මඩුවයි. අස්වැන්න සරුවුවහොත් දෙවියන් පිදීමටත් වැස්සෙන් හෝ නියඟයෙන් හානිවූ කළ දෙවියන්ට කන්නලව් කිරීමටත් ගම්මඩු නැටීම සිරිතකි. එසේම සිංහල වෛද්ය ක්රමයටත් ගම්මඩුව බෙහෙවින් සමීපවෙයි. ගිනිමැලේ පෑගීම, බාහිර වටපිටාවේ නියඟ විපර්යාස මෙන්ම මිනිස් සිරුරේ හටගන්නා ගිනියම් ලෙඩ රෝග, අධික තාපය දුරුකිරීමේ මෙහෙයක් හැටියටත් යොදා ගැනෙයි. කිරි ඉතිරැවිම, ගිනියම් පොළොව සිසිල්වී පලදාව වැඩි කැර සෞභාග්යය ළඟා කැර ගැනීම ගම්මඩුවෙන් සංකේතවත් කරයි. ගැමියා තම ගොවිතැනින් ලබන අස්වැන්න පරිභෝජනයට පෙර කොටසක් දෙවියන්ට පූජා කරයි. එය අඩුක්කුව/අක්යාල නම් වෙයි. ගම් ආශි්රතව දෙවියන් වෙනුවෙන් පුද පූජා පවත්වන දේවාලවලදී වාර්ෂිකව දෙවොල් මඩු යාගය පවත්වයිි. අඩුක්කුවවෙන් දේව දානය දි දේවාශිර්වාද පැතීම ගොවියා වාර්ෂිකව සිදුකරන කාර්යයකි. එක් ගමෙක පමණක් නොව ගම් හතක පමණ පිරිසක් එකතුවන ගම්මඩු ශාන්තිකර්මය විවිධ හේතූ නිසා ක්රමයෙන් අපගෙන් ඈත්වී අභාවයට යමින් පවතී. පාරම්පරිකව හා විවිධ ගුරුගෝල සම්බන්ධතා මත පැවතෙමින් ආ මේ මහා ආගමික මෙන්ම සංස්කෘතික මංගල්යය පරම්පරාව කෙළවර වීමත්, නාගරීකරණයත්, කුල බලපැමත්, ආර්ථික ව්යුහයේ වෙනස්වීමත්, රැුකියා සඳහා ගමෙන් පිටවීමත්, විදේශගතවීමත්, ගුරුමුෂ්ටි තබා ගැනිමත් වැනි හේතූ නිසා ද රූපවාහිනිය, ජංගම දුරකථනය, අන්තර්ජාලය වැනි නවීන රසවින්දනාත්මක මෙවලම් නිසා ද තර්ජනයට ලක් වී ඇත. ගම්මඩුවේදී පත්තිනි දේවිය, දෙවොල් දෙවි ප්රධාන සතරවරම් දෙවියන් ප්රාදේශීයව වෙනස්වුවත් සමන්දෙවි නාථදෙවි විෂ්ණු දෙවි කතරගම දෙවි විභීෂණ දෙවියන්ගෙන් සතර දෙනෙක් පුද ලබති. දෙවොල් මඩුවේදී අනුගමනය කරන පුජා රටා ස්තී්ර පුරුෂයන් අතර ප්රජනන ක්රියාවලිය උත්තේජනය කිරීමේ සියුම් පණිවුඩයක් ද දෙයිග පරපුර පවත්වාගෙන යෑමෙන් පොළොවේ සශ්රීකත්වය වර්ධනය වෙතියි යන විශ්වාසය මෙම ශාන්ති කර්මයට ද පසුබිම් වී ඇතැයි පැරැණියෝ කියති ගම් මඩුවක ප්රධානයා කපුපත්තිනි, පත්තිනිහාමි පත්තිනි මහත්මයා, කපුරාල නොහොත් කපු මහත්මයාය. මඩු ශාන්ති කර්මයට එක්වන ඇදුරන් නිති තිසරණ පන්සිල් රකින නුවණැති, ශාස්ත්ර මනාකොට උගත් අය විය යුතුය. මහත් ඝෝෂා හඬින් කතාකරන ශබ්ද නගා අඩි තබමින් වටපිට බලමින් ගමන් කරන වැඩි උස් හෝ මිටි නොවන තළෙලූ පැහැපත් පී්රති ජනක කතා ඇති ඇදුරන්ම යෝග්ය යැයි දක්වයි. හිසකෙස් වඩා බොකුටුව දත් බොල්ලෑ දෑසින් කබ කඳුළු ගලන ඇඟ, කොරළ ඇති, වපර ඇස් ඇති, දත් අවලක්ෂණ ඇදුරන් යාගයට නොගතයුතු බව පැරැණි යාග කවිවලින් පැවැසෙයි. වාචාල බස් දොඩන, සුරාසොඬ, අවකල් කි්රයා ඇති ඇදුරන්ගෙන් ශන්තියක් නොලැබේ.
උකුල් ඇටය නෙරවා පස්ස | දික් වන |
කකුල් බකල වී තොල් කබර | සෑදෙමින |
මයිල් නැතිව ඇඟ තැන තැන කැලල් | වන |
කෝල් මුර යාගයට නොගනු මේ | දන |
පොරණ පළමු නිරිඳුගෙ ලෙඩ හරින්න | ට |
කරන යාග බමුනන් කැඳවමින් සි | ට |
පුරණ පති දහම් පත්තිනි දෙවි නම | ට |
තොරණ දැකපු බලයෙන් දොස ගියෙ දුර | ට |
ගිරා පරවියො මයුරකෝකිල වටට සදමින් | ආසනේ |
සරා රන්කොත් පිහිටුවාගෙන මුදුන මකරිඳු | වාහනේ |
සරා සුදු උඩුවියන් බඳිමින් රඟට සිතුවම් | කරමිනේ |
විරාජිත මේ තොරණ බලයෙන් සියළු විපරිත | හරිමිනේ |
එකල් පෙර | දවසා |
සේරමානන් රජුගේ | සිරසා |
ගිනිජල් ගති | රොසා |
එදා ගම්මඩු ගන්න | එනිසා |
ලක්හිමි නැසු තරහළු කළ වාද යෙ | න |
නෙත් මකවා පඩිපුර ගිනිලූ තෙදි | න |
සිත් පහදවා තපසට වැඩි අනුහසි | න |
සත් පත්තිනි දෙවි තොටඹෙට වරන් දෙ | න |
කැලේ ගොසින් අමු මිල්ල කපන් | නේ |
කැලේ වටට උඩු වියන් බඳින් | නේ |
රැලේ පුළුන් ලෙස දුම විහිදෙන් | නේ |
මැලේ ගසන්නයි දොවොල් යකුන් | නේ |
මෙසේ බිම මැන | ගෙන |
දෙපසේ ඇදුරු සිට | ගෙන |
ඉසේ දොස් | හරිමින |
බිසෝ කප් සිටුවන්න බිම | මැන |
එරන් ඔංචිල්ලා දෙවියෝ මවා | පෙර |
රුවන් ගමනකින් දෙවියෝ වැඩම | කර |
මෙවන් කරුණු දැකලා සිටියේ | අසුර |
වරෙන් මෙපුද ගන්නට ගිනි | කුරුම්බර |
පාට සුදුයි සිය ගත අමු සොහොනට දිලෙයි ඊට | නා |
කැඩපත සේ මුහු | ණා |
මිනිය අතකිනි මල් උර | නා |
බීත වෙලා වර ඒ මහ සොහො | නා |
සතර වරම් දෙවියන්ගෙ බල | යෙන |
කකුසඳ කෝණාගම මුනි බල | යෙන |
රට වට පායන ඉර හඳ බල | යෙන |
හැන්දෑ සමයම කළ ලෙඩ හරි | මින |
විට විට මුනි, දහම්, සඟ රුවන සහිත | දරා |
තුටුකර මෙයින් කිහි රැුළි පුල්වන් පව | රා |
අට විසියක් සෙනඟ පත්තිනි අතින් | වරා |
හැට හතරක් සමයන් යකුනි බැස | වරා |
ඉස වට සැඩපළු දරණ වෙලා | ගති |
ඇතෙකු කටින් අල්ලාගෙන ලේ | බොති |
අතකට රන්කුඹු සෙල්ල දරා | ගති |
මහ සොහොනා සමයමට බලා | එති |
දිනුඳු කුල අග | පත් |
දිණා ආසිරි විකු | මත් |
කාවේරි පුර මහ | ත් |
සේරමානන් නිරිඳු වැජ | බෙත් |
නොමනා වන ලෙඩ | ත් |
එරජ සිරසෙහි හට | ගත් |
පතිනි දෙවි අඟ | පත් |
පෙනී සිහිනෙන් කිවුය | මෙපුවත් |
දිලෙන මිණි බර | නේ |
සැදී සුරඟුන් ගුව | නේ |
කෑ මුකය නොදැ | නේ |
කිමෙක මහ රජ වෙහෙස විඳි | නේ |
පත්තිනි දෙවි | තෙදින් |
හලෝ පිරිපත | නොලසින් |
කෙළි පුද දෙන | ලෙසින් |
කියා නිරිඳුට ගියා | අහසින් |
සිව් පහළොස් | රියන් |
මඩුවක් තනා | සුපසන් |
සොළසක් යක් | දෙසුන් |
පේව එසඳෙහි මනා | සුපසන් |
සඟල ගෙන | සුරතට |
දුම්මල රැගෙන | වමතට |
භූමි දෙවි තුති | කොට |
ගන්න පාවා සඟල | අඳිනට |
සතර දෙකක් එක් අඟලක් සරභ | ගනු |
සරස වසා සිටිනා දස රුවට | ගනු |
සතර එක් අඟුල් බෝපත් තබා | ගනු |
හිමි සැට දාඟුලයි බෝපත් ලකුණු | ගනු |
පසඟුල් දිග කනඟුල් අඹ පුළුල | කලා |
තොසව රැුළි ලමින් අඳවන්ට දෙව් | |
නිසල පුබුදු පියුමකි සුවඳින් ලක | ලා |
මෙලෙසට කටිය වට තබමින් රැළි | ලාලා |
මෙසේ ලකුණු දැන සත් විදිය | විසිතුරු |
විසේ සවන් ගුරු ඇදුරන් තෙපුල් | ගරු |
තොසේ දෙවිඳු වැද නමකර පා | තඹුරු |
මෙසේ අඟුරු දුම්මල ලා වඩ | මිතුරු |
අසූ දහස් නරු තබමින් අඳින | සළු |
විසු තෙතිස් කෝටිය දෙවියන් නිය | ළු |
අසූ සාර ඉඩහල් උවිඳු සුළකු | ළු |
ඇසූ පටන් ආවඩමින් මෙකප | මුළු |
ඓතිහාසික ආරවුල් සහ කාශ්මීරයේ මෑතකාලීන ඛේදජනක සිදුවීම් හේතුවෙන් ඉන්දියාව සහ පාකිස්තානය අතර වර්ධනය වන ආතතීන් දකුණු ආසියාව පමණක් නොව පුළුල් ගෝලීය පිළි
නිල සංචාරයක් සඳහා අප්රේල් මස 04 වැනිදා ශ්රී ලංකාවට පැමිණි ඉන්දීය අගමැති නරේන්ද්ර මෝදිට ශ්රී ලංකා රජය විදේශ පුරවැසියකුට පිරිනමන ඉහළම රාජ්ය සම්මාන
හෙළ සිනමාමේ වත්මන් නිළි රැජින ලෙසින් සැලකෙන මාලිනී ෆොන්සේකා අද 30 වැනිදා ජීවන ගමන් මගේ 78 වැනි විය සපුරයි. මේ ලිපිය ඒ නිමිත්තෙනි.
ප්රවීණ ගීත රචක සාහිත්යවේදී බණ්ඩාර ඇහැළියගොඩගේ නිර්මාණ හා නිර්මාණ දිවිය අළලා ගෝනදෙණියේ විමලජෝති හිමියන් විසින් රචිත ‘නොනිමෙන පහන්සිළ - බණ්ඩාර ඇහැළ
1827 ජනවාරි 20 වැනිදා ශ්රී ලංකාවේ දකුණු පළාතේ ගාල්ල දිස්ත්රික්කයේ දකුණු වෙරළබඩ නගරයක් වන හික්කඩුවේදී වලාකුලුගේ දොන් ජහානිස් අබේවීර ගුණවර්ධන මහ ලියනාර
ඉතිහාසයේ වඩාත්ම දරුණු ආර්ථික අර්බුදයට පසුව ශ්රී ලංකාවේ ආර්ථිකය යම් තරමක ස්ථාවර වීමක් අත්කර ගෙන ඇති අතරම, වර්ධනාත්මක ගමන් පථයක් ඔස්සේ වූ ප්රගතිය පැහ
රටක් දියුණු වීමට නම්, ජනතාව තුළ නිවැරදි මුල්ය සාක්ෂරතාවක් පැවතීම අනිවාර්ය වේ. එමෙන් ම මුදල් ඉතිරි කිරීම හා ආයෝජනය කිරීම පිළිබඳ දැනුම මෙන් ම අදාළ ක්ර
අසරණභාවයට පත් වැඩිහිටි පුද්ගලයන් ගේ ජීවිතවලට ආලෝකයක් ගෙන දෙන HelpAge Sri Lanka ආයතනය, HelpAge අක්ෂි රෝහල සඳහා අරමුදල් රැස් කිරීමේ අරමුණින් Symphony of Hope නමින් විශේෂ පුණ්ය ප
2007 නොබෙල් සාම ත්යාගයේ (උප සභාපති, IPCC) සම-ජයග්රාහකයා සහ 2021 බ්ලූ ප්ලැනට් ත්යාගලාභී මොහාන් මුණසිංහ මහතා, 2025 අප්රේල් 13-14 දිනවල ඩුබායි හි පැවති ගෝලීය නොබෙල් ස
ගම්මඩුව
ගාමිණී Thursday, 11 April 2013 06:31 AM
මේකකට කොච්චර විතර වියදමක් යනවද? (නි)