IMG-LOGO

2025 ජුනි මස 16 වන සඳුදා


විදුලිය ගාස්තු ආපසු ගෙවීම් IMF මැදිහත්වීම්

 


‍ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලය යනු නියාමනය කරන ලද ඒකාධිකාරයක් වන අතර එහිදී රටේ නීතියට අනුව පාරිභෝගික ගාස්තුව තීරණය කරනු ලබන්නේ ශ්‍රී ලංකා මහජන උපයෝගිතා කොමිසම විසිනි. මෙම ගාස්තු පදනම් වී ඇත්තේ වත්කම් මත ප්‍රතිලාභ ඇතුළත් පිරිවැය පිළිබිඹු කරන මූලධර්මයක් මත වන අතර, එය සෑම වසර පහකට වරක් සංශෝධනය කරන ලද තීරුබදු ක්‍රමවේදයක් මගින් පාලනය වේ. මෙම යාන්ත්‍රණය සැලසුම් කර ඇත්තේ උපයෝගිතා සමාගම ලාභ සෙවීම සඳහා පාරිභෝගිකයන්ගෙන් අධික ලෙස අය කිරීම සඳහා ඔවුන්ගේ ඒකාධිකාරී තත්වය උපයෝගී කර ගැනීම වැළැක්වීම සඳහාය. තවද, ඔවුන් කාර්යක්ෂම ආකාරයකින් ක්‍රියාත්මක වීම අවශ්‍ය වන අතර, එය කිසිදා සිදු නොවූ දෙයකි.
2013 දී හඳුන්වා දුන් මෙම යාන්ත්‍රණය කිසි විටෙකත් නිසි ලෙස ක්‍රියාත්මක නොවූ අතර, ඊට හේතුව අනුප්‍රාප්තික ආණ්ඩු විසින් විදුලිබල මණ්ඩලයට ගාස්තු ඉල්ලීම් ඉදිරිපත් නොකරන ලෙසට එල්ල කරන ලද දේශපාලන බලපෑම්ය. ගාස්තු සංශෝධන සිදු කරන ලද අවස්ථා තුනකදී, දේශපාලන මැදිහත්වීම් පැහැදිලිව දක්නට ලැබුණි. එම අවස්ථා තුන වනුයේ  2014 ගාස්තු අඩු කිරීම (ලංකා විදුලිබල මණ්ඩල ඉංජිනේරු සංගමය සහ භාණ්ඩාගාරය), 2023 පෙබරවාරි ගාස්තු වැඩිවීම (බලශක්ති අමාත්‍යාංශය) සහ 2023 ඔක්තෝබර් ගාස්තු වැඩිවීම (ජාත්‍යන්තර මුල්‍ය අරමුදල, භාණ්ඩාගාරය සහ බලශක්ති අමාත්‍යාංශය) යි. 
වත්මන් ගාස්තු සංශෝධන ක්‍රියාවලියේදී, ජාත්‍යන්තර මුල්‍ය අරමුදලේ සෙවණැල්ල විශාල වශයෙන් මතුවෙමින් පවතී. ජාත්‍යන්තර මුල්‍ය අරමුදල දැනටමත් ව්‍යුහාත්මක ගැළපුම් පහසුකමේ ඊළඟ වාරිකය අත්හිටුවා ඇති අතර, ඊළඟ ගෙවීම සඳහා විදුලි ගාස්තු සඳහා පූර්ව ක්‍රියාමාර්ග ගනිමින් සිටී.


 ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලයේ  ලාබය සහ පිරිවැය  පිළිබිඹු කරන ගාස්තු 
ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදලේ ප්‍රකාශ කියවීමේදී ඔවුන්ට සැබවින්ම අවශ්‍ය දේ පිළිබඳව ප්‍රශ්න මතු කරයි. ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදල කාරණා තුනක් ගැන කතා කරන බව පෙනෙන අතර, ඒවා අන්තර් සම්බන්ධිත නමුත්, එකිනෙකට වෙනස් වන අතර සැමවිටම, පෙළගැසී නොමැත.
පිරිවැය ප්‍රතිසාධන මිලකරණයේ ව්‍යුහාත්මක මිණුම් ලකුණ ස්ථාපිත කර ඇත.
නියාමන ක්‍රියාවලිය තුළ මුදල් ප්‍රවාහ කළමනාකරණ යාන්ත්‍රණයක් වන තොග සැපයුම් ගනුදෙනු ගිණුමේ (Bulk Supply Transaction Account - BSTA) ඵලදායී ක්‍රියාකාරිත්වය, ස්වයංක්‍රීය මිල ගැලපීම සමඟ මෙම ගිණුම් ශේෂය බිලියන 15 ට වඩා වැඩි නම් හෝ සෘණ බිලියන 15 ට වඩා අඩු නම් +-10%.
ඉදිරි දැක්ම මත ලංකා විදුලි බල මණ්ඩලය පාඩු නොලැබිය යුතුය.


 පිරිවැය අයකර ගැනීමේ  මූලධර්ම සහ ආපසු ගෙවීම් 
ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදලේ මෙහෙවර ප්‍රධානී එවන් පැපජෝර්ජියෝ කළ ප්‍රකාශවලට පටහැණිව, ස්වාධීන ගාස්තු සම්බන්ධයෙන් තීරණ ගැනීමේ අයිතිය ශ්‍රී ලංකා මහජන උපයෝගිතා කොමිසමට ලබාදුන් විට, ශ්‍රී ලංකාවේ විදුලි ගාස්තු පදනම් වී ඇත්තේ, පිරිවැය පිළිබිඹු කරන මූලධර්ම මතය. 
වර්ෂාපතනය සහ ජලාශ ගබඩා මට්ටම් මත පදනම්ව, ශ්‍රී ලංකාවේ ජනන මිශ්‍රණය මාසයෙන් මාසයට වෙනස් වේ. ප්‍රමාණවත් නිරවද්‍යතාවකින් වර්ෂාපතනය පුරෝකථනය කළ හැකි වුවද, රට තුළ වර්ෂාපතනය අඩු හෝ වැඩි කරන්නේ කුමක්ද සහ එම ජලය ජලාශ වෙත ගලා ඒමට බලපාන්නේ කෙසේද යන්න තේරුම් ගැනීමේදී ලංකා විදුලි බල මණ්ඩලය නිරන්තරයෙන් ඔවුන්ගේ දුර්වලතාව පෙන්නුම් කර ඇත. ජල උත්පාදනයේ වෙනස්කම් නිසා මාසික ජනන පිරිවැය බෙහෙවින් විචල්‍ය කරයි. ඉදිරි ප්‍රක්ෂේපණවලට බලපාන අනෙකුත් අංග අතර ඉල්ලුම, විනිමය අනුපාතය, පොලී අනුපාත, ගල් අඟුරු සහ තෙල් මිල ගණන් ඇතුළත් වේ.
තීරුබදු ක්‍රමවේදයට අනුව, ඉදිරි මාස හය සඳහා පිරිවැය සහ ආදායම ප්‍රක්ෂේපණය කිරීමට ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලයට අවශ්‍ය වන අතර, පරීක්ෂා කිරීමෙන් සහ නිවැරැදි කිරීම්වලින් පසුව, ශ්‍රී ලංකා මහජන උපයෝගිතා කොමිෂම විසින් අනුමත කරනු ලැබ ඇත. මෙම එකඟ වූ අගයන් ලංකා විදුලි බල මණ්ඩලය සඳහා අවසර ලත් ආදායම සහ පිරිවැය බවට පත්වේ (සහ සම්ප්‍රේෂණය, උත්පාදනය සහ බෙදා හැරීම ඇතුළුව එහි අංශ). එක් එක් කාලපරිච්ඡේදය අවසානයේ, ප්‍රක්ෂේපිත අගයන් සහ සත්‍ය අගයන්හි වෙනස්කම් සංසන්දනය කරනු ලැබේ. එවිට ලංකා විදුලි මණ්ඩලයට හිඟයක් තිබේ නම්, එය ඊළඟ කාලපරිච්ඡේදය තුළ අයකර ගනු ලබන අතර, ලංකා විදුලි මණ්ඩලයට අතිරික්තයක් තිබේ නම්, මෙය පාරිභෝගිකයා වෙත ආපසු ලබා දෙනු ලැබේ.
මේ අනුව, සෑම වසරකම විචල්‍යතා තිබිය හැකි වුවද, ඊළඟ චක්‍රවලදී මෙම විසමතා සුමට කරනු ලබන අතර, ගතික පිරිවැයේ පරාවර්තක සමතුලිතතාවක් පවත්වා ගනී. ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලය ඔවුන්ගේ ප්‍රක්ෂේපණ නිරවද්‍යතාව වැඩි දියුණු කළහොත්, මෙම විචල්‍යතා අඩු වනු ඇත.
තීරුබදු සඳහා යොදන ලද පළමු සම්පූර්ණ ආපසු ගෙවීම 2025 ජනවාරි ගාස්තු තීරණයේදී සිදු වූ අතර, එය රුපියල් බිලියන 51 කි.
ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදලේ පිරිවැය පරාවර්තනය ගැන කතා කළත්, ඔවුන්ගේ ක්‍රියා, මූලධර්මයට ඇති ඔවුන්ගේ කැපවීම පෙන්නුම් නොකරයි. 2025 පළමු කාර්තුවේ දී පෙනෙන අඩුපාඩුවලට විරෝධය දැක්වීමට ඔවුහු උනන්දු වුවද, 2023 4 කාර්තුවේ සහ 2024 පළමු කාර්තුවේ දී ඔවුන් විසින් උසි ගැන්වීමෙන් පනවන ලද අධික ගාස්තු හේතුවෙන් ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලයේ පිරිවැයට වඩා සැලකිය යුතු අතිරික්ත ආදායමක් උපයා ගත් විට, ඔවුන්ගෙන් අපට එබී බැලීමක් ඇසුණේ නැත. තෝරාගත් කෝපය සැබෑ කැපවීමේ පිරිවැය පරාවර්තනයක් පෙන්නුම් නොකරයි.


 ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලයේ  ගිණුම්කරණ අසාර්ථකත්වය  සහ ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය  අරමුදලට කරදර කරන  මිථ්‍යා ලාබ සහ අලාබ 
ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදලේ කනස්සල්ලට හේතුව ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලය විසින් නිකුත් කරන ලද අතුරු ලාබ සහ අලාබ ප්‍රකාශන වන අතර, එය 2025 පළමු කාර්තුව සඳහා බිලියන 18.5 ක අලාභයක් පෙන්නුම් කරයි. 2024 වර්ෂය සඳහා රුපියල් බිලියන 144 ක ලාබය (25% ශුද්ධ ලාභ ආන්තිකය) ගැන ඔවුන් සැලකිලිමත් වූයේ නැත. එබැවින් ඔවුන්ගේ සැබෑ සැලකිල්ල වන්නේ ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලයේ පොත්වල ඇති පාඩු මිස පිරිවැය පිළිබිඹු කරන ගාස්තු නොවේ.
එහෙත් 2024 සඳහා රුපියල් බිලියන 144ක ලාබයක් සහ 2025 සඳහා රුපියල් බිලියන 18.5 ක පාඩුවක් යන දෙකම මිථ්‍යාවන් වන අතර, ඒවා පැනනැගී ඇත්තේ ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලයේ වැරැදි ගිණුම්කරණ පිළිවෙත්වලිනි. 
2024 වර්ෂය සඳහා ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලයේ මුළු ආදායම රුපියල් බිලියන 547කි. එහෙත් 2024 දෙසැම්බර් 16 වැනි දින ශ්‍රී ලංකා මහජන උපයෝගිතා කොමිසමට වෙත ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලය විසින් කරන ලද ගාස්තු ඉදිරිපත් කිරීමේදී, ඔවුන් පාරිභෝගිකයාට ආපසු ලබා දිය යුතු රුපියල් බිලියන 41 ක ආපසු ගෙවීමක් පෙන්නුම් කළහ. මෙයින් පෙනී යන්නේ 2024 දී ආදායමෙන් අවම වශයෙන් රුපියල් බිලියන 41 ක් වසර සඳහා ආදායමට වඩා පාරිභෝගිකයන්ගෙන් ලැබෙන අත්තිකාරම් ලෙස සැලකිය යුතු බව ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලය දැන සිටි බවයි. 2025 ජනවාරි 17 වැනි දින නිකුත් කරන ලද ගාස්තු තීරණයේ දී, ශ්‍රී ලංකා මහජන උපයෝගිතා කොමිසම එම ආපසු ගෙවීමේ මුදල රුපියල් බිලියන 51 ක් ලෙස නිවැරැදි කළේය. ඊට අමතරව, 2025 දෙවැනි භාගය සඳහා තවත් බිලියන 11 ක ආපසු ගෙවීමක් ඇති බව ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලය දැන සිටිය යුතු අතර, එය 2025 මැයි 16 දිනැති ගාස්තු ඉදිරිපත් කිරීමේදී ඔවුන් පිළිගත්තේය.
මේ අනුව, රුපියල් බිලියන 62 ක් වන මුළු ආපසු ගෙවීම පිළිබඳ ඕනෑ තරම් සාක්ෂි ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලය සතුව තිබුණත්, තවමත් මෙම මුදල පාරිභෝගික අත්තිකාරමක් ලෙස හඳුනාගෙන නැත, එහෙත් 2024 සඳහා සේවා සඳහා ආදායමක් ලෙස ඔවුන්ගේ ගිණුම්වල වෙන් කර ඇත. මෙය ගිණුම්කරණ අක්‍රමිකතාවක් වන අතර, එය 2024 ලාභ (මිථ්‍යා ලාබ) කෘතිමව උද්ධමනය කරයි, එය රජය මෙන්ම ශ්‍රී ලංකාවේ වරලත් ගණකාධිකාරීන්ගේ සංගමයට සම්බන්ධ නිලධාරීන්ගේ අවශ්‍ය දඬුවම් ක්‍රියාමාර්ග සමග විමර්ශනය කළ යුතුය. විගණකාධිපතිවරයා මෙම දෝෂය නිවැරදි කර ගිණුම්කරණ ප්‍රමිතීන්ට අනුව ගිණුම් නැවත ප්‍රකාශ කරනු ඇතැයි මම බලාපොරොත්තු වෙමි. ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලයේ මූල්‍ය අංශය ශක්තිමත් කිරීම රජය බැරෑරුම් ලෙස සලකා බැලිය යුතු අතර, ඉංජිනේරු ශාස්ත්‍රඥයන් වෙනුවට මූල්‍ය වෘත්තිකයන් ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලයේ නායකත්වයට පත් කළ යුතුය.
මෙම නැවත ප්‍රකාශය මගින් 2025 පළමු අර්ධයේ ණය ආපසු ගෙවීමේ ණයවලින් සියයට 50ක් (රුපියල් බිලියන 25.5) 2025 පළමු කාර්තුව සඳහා ආදායමක් ලෙස පිළිගැනීම සහතික කරනු ඇති අතර, මිථ්‍යාදෘෂ්ටික රුපියල් බිලියන 18.5 ක පාඩුව රුපියල් බිලියන 7 ක ගෞරවනීය ලාභයක් බවට පත් කරයි. මේ සමග, ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදලේ වඩාත්ම දැවෙන කනස්සල්ල ද අතුරුදහන් වනු ඇති අතර, ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලයේ ගිණුම්කරණ ක්‍රියාවලිය ගාස්තු ක්‍රමවේදයට අනුකූල විය යුතුය. ලෙකෝ ආයතනය දැනටමත් නිවැරදි ගිණුම්කරණ පිළිවෙත ක්‍රියාත්මක කරයි.


 තොග සැපයුම් ගනුදෙනු  ගිණුමේ උභතෝකෝටිකය 
තොග සැපයුම් ගනුදෙනු ගිණුම යනු ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලයේ මෙහෙයුම් සහ තීරුබදු ක්‍රමවේදයේ තීරණාත්මක කොටසකි. මෙම ගිණුම තුලන ගිණුමකි. සියලුම පාරිභෝගික ගෙවීම් මෙම ගිණුමට පැමිණෙන අතර, ජනක යන්ත්‍ර, බෙදාහැරීමේ සහ සම්ප්‍රේෂණ අංශ සඳහා වන සියලුම ගෙවීම් සිදුවන්නේ මෙතැනිනි. නිසි ලෙස ක්‍රියාත්මක වූ විට, කාලපරිච්ඡේදයක් අවසානයේ මෙම ගිණුමේ ශේෂය පාරිභෝගිකයා වෙත ආපසු ලබාදීම හෝ පරිභෝගිකයාගෙන් ආපසු ලබා ගැනීම බවට පත්වේ. මෙය ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලයේ අභ්‍යන්තර මූල්‍ය වලින් පද්ධති මෙහෙයුම් මූල්‍ය විසන්ධි කරයි. තොග සැපයුම් ගනුදෙනු ගිණුම  සතුව කලින් විස්තර කර ඇති ස්වයංක්‍රීය ගාස්තු නිවැරදි කිරීමේ යාන්ත්‍රණයක් ද ඇත.
මෙම ගිණුම පිහිටුවන ලෙසට ශ්‍රී ලංකා මහජන උපයෝගිතා කොමිසම විසින් 2013 වසරේ සිටම ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලයෙන් ඉල්ලා සිටියද, එය සිදු කරන ලද්දේ 2023 ජූලි 1 වන දිනය. එහෙත් තොග සැපයුම් ගනුදෙනු ගිණුම නිර්මාණය කරන ලද දිනය සහ එහි ආරම්භක ශේෂය දැන් තවත් හිසරදයක් ඇති කර තිබේ.
ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලය 2024 ජූලි 1 වන දින තොග සැපයුම් ගනුදෙනු ගිණුම ආරම්භ කළේ කිසිදු තාර්කිකත්වයක් නොමැතිව රුපියල් බිලියන 15 ක සෘණ ආරම්භක ශේෂයකින් ය. මෙය ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලය සහ ශ්‍රී ලංකා මහජන උපයෝගිතා කොමිසම විසින් තරගකාරී සංඛ්‍යා දෙකක් පවත්වා ගැනීමට හේතු වී ඇති අතර, ස්වයංක්‍රීය ගාස්තු ගැළපීම ක්‍රියාත්මක විය යුතු විට (ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදල සමග ද) එකඟ නොවීමක් ඇති කර තිබේ.
ආරම්භක ශේෂයේ දෙවන ගැටලුව වන්නේ ගාස්තු ක්‍රමවේදය ජනවාරි සිට දෙසැම්බර් දක්වා ක්‍රියාත්මක වන පරිදි නිර්මාණය කර තිබීමයි. එබැවින් ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලය විසින් තොග සැපයුම් ගනුදෙනු ගිණුම නිවැරැදිව සැකසීමට නම්, ඔවුන් 2024 ජුනි 30 වන දින තොග සැපයුම් ගනුදෙනු ගිණුමේ ශේෂය ගණනය කර තිබිය යුතුය (එය 2024 ජනවාරි 1 වැනි දින ශුන්‍ය යැයි උපකල්පනය කළහොත්), සහ 2024 ජූලි 1 වැනි දින එම ගිණුමම ආරම්භ කළ යුතුය. මෙය තොග සැපයුම් ගනුදෙනු ගිණුමේ ගාස්තු ක්‍රමවේදය සමග සමමුහුර්ත කර ඇති අතර, ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදල හෝ වෙනත් අයට සංඛ්‍යා පිළිබඳ තරගකාරී අර්ථකථන ලබා ගැනීමට ඉඩක් ඉතිරි නොකරයි.
ගාස්තු ක්‍රමවේදයෙන් බැහැර වූ තොග සැපයුම් ගනුදෙනු ගිණුමක් පවත්වාගෙන යා නොහැක.


 කතිකාව දූෂණය කිරීම 
අපට ලේ ගැලීම සිදුවන්නේ අප කර ගත් තුවාල නිසා පමණි. විවේචනාත්මක විමර්ශන පීඨය ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදලේ කණ්ඩායමෙන් ඉවත් වී ඇති බව පෙනෙන්නට තිබීම අවාසනාවට කරුණකි. එහෙත් නමුත් ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලය ඔවුන්ට නොමඟ යවන දත්ත, වැරැදි ගිණුම් සහ වැරැදි ආඛ්‍යානයක් ලබා දෙන්නේ නම්, ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදල වෙත දොස් පැවරීමද දුෂ්කර වේ.
ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලය පිළිබඳ අසත්‍ය කතාව පෙරමුණේ සිට මෙහෙයවනු ලැබුවේ ලංවිම හිටපු සභාපති ආචාර්ය තිලක් සියඹලාපිටිය විසිනි. ඔහු ගාස්තු ක්‍රමවේදය සහ තත්ත්වය පිළිබඳ වැරැදි තොරතුරු ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදල වෙත පමණක් නොව, රජයේ ඉහළම ස්ථරවලට ද ලබා දුන්නේය. ඔහු අමාත්‍යාංශය මවිතයට පත් කළ අතර, ඔහුගේ උගුලට හසු වූ බැවින්, ඔවුන්ගෙන් ස්වාධීන විශ්ලේෂණයක් නොලැබුණි. රජයට වරද වැටහුණේ ප්‍රමාද වීය. වොෂින්ටනයේ සිට ආපසු පැමිණි පසු නියෝජ්‍ය අමාත්‍ය අනිල් රංජිත්, මුදල් අමාත්‍යාංශය ලංවිම විකිණීමට උත්සාහ කරන දේ තවදුරටත් මිලදී නොගන්නා බවට ගාස්තු ක්‍රියාවලිය පිළිබඳව කළ ප්‍රකාශයට සවන් දිය හැකිය.
ලංකා විදුලිබල මණ්ඩල ඉංජිනේරු සංගමයේ සමහර සාමාජිකයන් මෙම වැරැදි දත්ත සහ ආඛ්‍යානය පෝෂණය කිරීම සඳහා ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදලේ ශ්‍රී ලංකා කාර්යාලයේ කාන්තාවක් නිතිපතා මුණගැසෙන බවත්, එමඟින් රජයට දේවල් දුෂ්කර වන බවත් වාර්තා වේ.


 ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය  අරමුදල විසින් ඉටු කරන ලද  කාර්යභාරය 
අවම වශයෙන් කිවහොත්, මෙම අංශය තුළ ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදලේ ක්‍රියාමාර්ග ව්‍යාකූල වී ඇත. ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදල සහ ශ්‍රී ලංකාවේ මහජනතාව සැලකිලිමත් විය යුත්තේ ශක්තිමත් සහ නිවැරැදි ක්‍රියාවලියක් සහ හොඳ පාලනයකි. එහෙත් තීරුබදු යාන්ත්‍රණය පිරිවැය පරාවර්තනයක් නොමැති බවට ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදල වැරදි ලෙස ලේබල් කිරීම හරහා, දැන් මෙය ඊළඟ වාරිකය නිකුත් කිරීම සඳහා පූර්ව ක්‍රියාමාර්ගයක් ලෙස තබා ඇත. යථාර්ථයේ ක්‍රියාත්මක වන්නේ පිරිවැය පරාවර්තනය සහතික කිරීමේ ක්‍රියාවලියයි.
ඔවුන් කරන්නේ ඇත්ත වශයෙන්ම රට ප්‍රාණ ඇපයට තබාගෙන, ස්වාධීන කොමිසමක් මගින් සිදු කරනු ලබන හොඳින් ස්ථාපිත සහ ක්‍රියාත්මක වන ගාස්තු ක්‍රමවේදයකට මැදිහත් වන ලෙස රජයෙන් ඉල්ලා සිටීමයි. රටේ නීතිය මත පදනම් වූ ක්‍රියාවලියක් උල්ලංඝනය කරන ලෙස සහ ස්වාධීන කොමිසමක් අඩපණ කරන ලෙස රජයෙන් ඉල්ලා සිටීම, ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදල වැනි සංවිධානයක් නියම කිරීම ඉතා කුතුහලය දනවන පූර්ව ක්‍රියාමාර්ගයක් ලෙස පෙනේ! එවැනි පූර්වාදර්ශයක් තිබියදී, ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදල නොමැති විට රජයන් කුමක් කළ හැකිදැයි කීමට කිසිවකුට නොහැක. සමහර විට අපි 2013 සිට කරමින් සිටි ආකාරයටම අරමුදල් රහිත සහනාධාර ලබා දෙන ලෙස නියාමකයාගෙන් ඉල්ලා සිටිය හැකිද?
මෙය ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදලේ පළමු අවස්ථාව නොවන බව අමතක කළ යුතු නැත. 2023 ඔක්තෝම්බර් මාසයේදී, ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදලේ මැදිහත්වීම හේතුවෙන් රජය සැලකිය යුතු ගාස්තු වැඩි කිරීමක් සිදු කළ අතර, එමගින් ගෙවීමට නොහැකි වීම සහ ඉල්ලුම වේගයෙන් හැකිලීම හේතුවෙන් බොහෝ දෙනකුගේ බිල්පත් විසන්ධි කිරීමට සිදුවිය. මේ නිසා ජනතාවට සහ සමස්තයක් වශයෙන් ආර්ථිකයට බරපතළ දුෂ්කරතා ඇති විය. 
අප අවධානය යොමු කළ යුත්තේ වඩා හොඳ පාලනය සහ අංශයේ දිගුකාලීන මූල්‍ය ශක්‍යතාව සහ තිරසාරභාවය කෙරෙහි ය. මෙම සන්දර්භය තුළ, 2024 විදුලිබල පනතට යෝජිත සංශෝධන හරහා අංශ ප්‍රතිසංස්කරණයේ මූලික අංග ආපසු හැරවීමට රජය ගත් උත්සාහය නොසලකා හරිමින්, ඔවුන් මෙම (සහ අනෙකුත්) නොවන කාරණය මත එල්ලී සිටීම පුදුම සහගතය. සංශෝධන බොහෝ ප්‍රධාන කරුණු ආපසු හරවයි, ඒවා අතර; 
ශ්‍රී ලංකා මහජන උපයෝගිතා කොමිසම සිදුකරන ගාස්තු නියම කිරීමට බලපෑම් කිරීමට මුදල් අමාත්‍යාංශයට ඉඩ දීම,


 අවම වියදම් සහිත  බෙදාහැරීමේ විධිවිධාන  ඉවත් කිරීම 
පෞද්ගලික අංශයේ ප්‍රාග්ධනය ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලයේ අනුප්‍රාප්තික සමාගම්වලට පැමිණීම සඳහා විධිවිධාන ඉවත් කිරීම (හෝ එය කළ නොහැකි කිරීම), වෙන් කිරීමේ බොහෝ අංශ ආපසු හැරවීම හරහා එය රාජ්‍යයට සම්බන්ධ කර තබා ගැනීමද වෙයි. 


 මේ ක්ෂේත්‍රය අවුලෙන්  අවුලට පත්වී ඇත්තේ ඇයි? 
රජය විසින් ගනු ලැබූ වැරදි තේරීම් මෙම අවුල ඇති කිරීමට දායක වූ බව අප හඳුනාගත යුතුයි. ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලයේ මූල්‍ය සහ ගාස්තු සැකසීමේ කණ්ඩායමේ දුර්වලතා නිවැරැදි කිරීමට කිසිදු රජයක් සැබවින්ම පියවර ගෙන නැත (ඔවුන් මාස් හෝල්ඩින්ග්ස් ප්‍රමාණයට සමාන ශේෂ පත්‍රයක් තබාගෙන සිටියද). මම සිතන්නේ 2023 ඔක්තෝබර් මාසයේදීත් අපි ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදල වෙත වැරැදි පණිවිඩයක් යවා ඇති බවය. 
බලශක්ති අමාත්‍යාංශයේ තනතුරු ඉංජිනේරුවන් සහ විද්වතුන්  දැරිය යුතු යැයි රජය සිතීම නැවැත්වීමට කාලය පැමිණ තිබේ. බුද්ධිමත් වෘත්තිකයකුට හෝ ජ්‍යෙෂ්ඨ සිවිල් සේවකයකුට මෙම සංඛ්‍යා අවුල දැක ගැටලු විසඳා ගත හැකිව තිබුණි.
ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදල ඔවුන්ගේ ක්‍රමවේදවල වැරැද්ද දකිනු ඇතැයි සහ සාධාරණ තර්කනයකින් සහ යහපාලන මූලධර්ම උල්ලංඝනය නොවන ආකාරයකින් ගැටලු විසඳනු ඇතැයි අපි බලාපොරොත්තු වෙමු. තමා නායකත්වය දැරූ මාස කිහිපය තුළ රටේ නැගී එන පුනර්ජනනීය බලශක්ති අංශය විනාශ කිරීමට වේදිකාව සකසනු ලැබුවේ ආචාර්ය සියඹලාපිටිය විසිනි. ඔහු සහ කණ්ඩායම රජයට උගුලක් අටවා ඇති අතර, රජය ඉන් පිටතට පැමිණීමට අරගල කරයි. ඔහුගේ විනාශයේ උරුමයට ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදලේ  වැඩසටහන ද ඇතුළත් නොවේවායි අපි ප්‍රාර්ථනා කරමු.


“ඩේලි එෆ්ටී” පුවත්පතේ පළවූ ලිපිය සිංහලට පරිවර්තනය කළේ අනිල් කරුණාරත්න



අදහස් (0)

විදුලිය ගාස්තු ආපසු ගෙවීම් IMF මැදිහත්වීම්

ඔබේ අදහස් එවන්න

 

 
 

ව්‍යාපාරික විත්ති

Our Group Site