ඉස්සර කාලයේ ඌව වෙල්ලස්ස ගම්මානයක ගොවි පවුල් විස්සක් තිහක් තිබුනලු. ඒත් මේ ගමේ එකම එක කුඹුරු බිමක්වත් තිබුණෙ නැති
සඳැල්ල
පෙඞ්රික් නෝත්ගේ ගෙදර කඩා හැදූ කාගිල්ස් මන්දිරය
ශ්රී ලංකාවේ හදවත බදු කොළඹ කොටුවට පිවිසෙන්නකුට යටත් විජිත යුගයට අයත් පෞරාණික ගොඩනැඟිලි රැසක්ම දැකගත හැකි වන්න
ඉගිලී ගිය කුරුල්ලන් මන්තර බලයෙන් බිම දැමූ කිරි පුංචා බලි ඇදුරා
සත් කෝරලය යන්ත්ර මන්ත්ර ශාස්ත්රය පිළිබඳව බොහෝ ඇසූ පිරූ තැන් ඇති අය සිටි ගම් ප්රදේශයකි. බොහොම ඉස්සර මේ සත්කෝර
ලංකාවේ ප්රථම වර්ණ සිංහල චිත්රපටය ගම්බද සුන්දරී
තුම්පනේ ප්රසිද්ධ ධනවතෙකු වූ සේකර මුදලාලිට කොළඹ පැමිණි අවස්ථාවේ ශාස්ත්රකරුවෙකු හමුවෙයි. මුදලාලිගේ දියණිය වූ ර
කැරැල්ලට පණදුන් මහා බලගතු ඊතණවත්ත දේවාලය
අපේ රටේ නිදහස් අරගලය ලෙස හැදින්වෙන (1817-1818) ඌව වෙල්ලස්ස කැරැල්ලට දැන් වසර 200 ක් ගතවී තිබේ. ඒ ඉතිහාස කතාවේ ලිඛිත සාක්ෂි
අඟුරු මඩුවෙන් දුම්රිය රියැදුරු අසුනට
“අඟුරු කකා වතුර බිබී - කොළඹ දුවන යකඩ යකා” හා..... පුළුවන් නම් මොකක්ද කියලා කියන්න” යි ඉස්සර වැඩිහිටියන් පුංචි ළමුන් ව
මරණය පෙනි පෙනී ජීවිතය ලැබූ මිනිහෙක්
මරණය පෙනි පෙනී යළි මෙලොවට එන මිනිසුන් ගැන අපි නොයෙක්වර අසා ඇත්තෙමු. එහෙත් ඔක්සිජන් සැපයීමක් හෝ නොමැතිව මුහුදු පත
මඩුගල්ලේ නිලමේගේ ඥාතීන් සොයා ගිය ගමන
බි්රතාන්යයන් මෙරටින් එළවා දමා යළි ලක්දිව නිදහස් රාජ්යයක් බවට පත් කර ලීමේ අරමුණෙන් 1817-1818 තුළ ඇති වු නිදහස් සටනේ
නර්තන ලෝකයේ නොනැසෙන අලංකාරය චන්ද්රලේඛා සහ රංජනා
‘හින්දුන්ගේ ප්රධාන දෙවියා වූ මහා බ්රහ්මයා විසින් භාරත සෘෂිහුට නාට්ය ශාස්ත්රය දේශනා කළ බව භාරතීය සාහිත්යය