දෙලොවක් අතර ජීවිත
කොස්ටා රීකා රාජ්යයට අයත් වෙරළ තීරයේ නොගැඹුරු මුහුදට පැමිණ මුහුදු පතුළේ ගිමන් හරින ‘ඔලිව් රිඩ්ලි’ කැස්බෑවෙකි. මේ කැස්බෑවා ගැහැනු සතෙකි. අම්මා කෙනෙකි. ඇය මේ වෙරළ තීරය බලා පැමිණ ඇත්තේ සැතපුම් සිය ගණනක් දුර ගෙවා පිහිනමිනි. එය ඉතා වෙහෙසකර ගමනකි. ගමනාන්තයට පැමිණ සිටින ඇය දැන් මදක් විවේක ගනී. කොතරම් වෙහෙසකර වුණත්, ඇය මෙම චාරිකාව සම්පූර්ණ කළ යුතුය. ඊට හේතුව ඇය සිටින්නේ බිත්තර පුරවාගෙනය. ඇය මේ වෙරළ තීරයට පැමිණ ඇත්තේ බිත්තර දැමීමටය. ඇය බිත්තර දමන්නේ මුහුදු වෙරළේ වැලි අතරේ පමණි. මේ කැස්බෑ අම්මා, මෙසේ පැමිණ සිටින්නේ, මීට දස වසරකට පෙර ඇය උපන් මූදු වෙරළටය.
ඉවෙන් දැනීම
කැස්බෑවන් පමණක් නොව, සාගර ජීවීන් බොහෝ දෙනකු යළි බිත්තර දැමීමට යන්ෙන් උන් උපත ලැබූ ස්ථානයටය. එම ස්ථානය ඔවුන් හඳුනා ගන්නේ කෙසේදැයි යන්න හරිහැටි පැහැදිලි කිරීමට විද්යාඥයන්ට හැකියාවක් නැත. එය ඉවෙන් මෙන් සිදුවන විස්මයජනක ක්රියාවලියකි. හුරුපුරුදු සාගරයේ ආරක්ෂාවෙන් මිදී කැස්බෑ අම්මා සෙමින් සෙමින් මුහුදු රළ අතරින් වෙරළට ඇදෙයි. තමන් දස වසරකට පෙර උපත ලැබූ වෙරළ වුවත් මේ වෙරළ ඇයට නුහුරුය. ආගන්තුකය. මෙහි අනතුරුවලින් ද අඩුවක් නැත. කැස්බෑ අම්මාගේ නිර්භීතකම ඒ සියල්ල පරදයි. ඇය රළ කපාගෙන සෙමින් සෙමින් වෙරළට ඇදෙයි.
දහස් ගණනක්
බිත්තර පුරවාගත් තවත් කැස්බෑ අම්මලා දස දහස් ගණනින් මේ වෙරළට පැමිණ සිටී. මුහුදු වෙරළ කැස්බෑ අම්මලාගෙන් පිරී ඉතිරෙයි. මෙය වසර මිලියන දහස් ගණනක් තිස්සේ සිදුවන අපූරු ක්රියාවලියකි. මුහුදු වැලි අතරේ වළක් හාරා බිත්තර දමා හොඳින් සුරක්ෂිතව වසා දැමීමෙන් පසු කැස්බෑ අම්මලා ආපසු මුහුදට ඇදෙයි. නියමිත දින ගණන සම්පූර්ණ වූ පසු පුංචි පැටව් බිත්තර පුපුරා එළියට පැමිණෙති. බිත්තර කටුවෙන් පමණක් නොව, වැලි තට්ටු අතරින් ද එළියට පැමිණීම පැටවුන්ට අභියෝගයකි. මතුපිටට පැමිණෙන පැටවුන් හැකි ඉක්මනින් මුහුදට යා යුතුය. එය කළ යුතු බව ඔවුන්ට ඉවෙන් වැටහෙයි. හේතුව, කුඩා පැටවුන් එක කටට ඩැහැ ගැනීමට මුහුදු ලිහිණියන්, කබරගොයින් ආදී නොයෙක් විලෝපිකයන් සූදානමින් සිටීමය. උපත ලබන පැටවුන් දහස් ගණනක් අතරින්, අතලොස්සක් පමණක් බේරී මුහුදට යති. සාගරය පමණක් නොව, ගොඩබිම ද ජයගත හැක්කේ, මේ අයුරින් සාගරයේත් ගොඩබිමත් අභියෝගවලට සාර්ථකව මුහුණ දෙන ජීවීහු පමණි. මොවුන්ගේ ජීවිත දෙලොවක් අතරය.
හීන් නෝනා දියණිය දෙස බැලුවේ කරදර දෑසිනි. දුරකථනය හරහා ආවේ සුබ පණිවිඩයක් නොවන බැව් ඇගේ මුහුණ කියා පෑවේය. “කවුද කතා කෙරුවේ..?” හීන් නෝනා විමසුවාය. “අයිය
මෙවර U Tube ලෝකය තුළින් ඉරිදා ලංකාදීපයෙන් කතාබහ කරන්න හිතුවේ සමාජ මාද්ය ඔස්සේ අතිශය ජනප්රිය Girls Voice Band එකක් පිළිබඳව. ඒ Yellow Beats කණ්ඩායම කුෂිනි ප්රවින්ද්යා, දි
ශ්රී ලංකාවේ පබලු භාවිතය පිළිබඳ පුරාණතම සාධක අයත් ෙවන්නේ ප්රාග් ඓතිහාසික යුගයටය. ක්රි.පූ. (900-600) අතර මුල් යුගයේදී ජනතාව පබලු භාවිතය සුලබව සිදුකොට ඇති
හින්දු පුරාණයට අනුව විෂ්ණු දෙවි යනු ලොව සුරකින්නාය. ලෝකයේ තිර පැවැත්ම පිණිසත්, ධර්මය රැකීමටත්, අදමිටුවන් විනාශ කිරීමටත් වරින්වර විෂ්ණු ලොව පහළවන බව මහ
මසින් ලෙයින් නිර්මිත මසැසට භෞතික ලෝකයේ බොහෝ සංසිද්ධි දැක ගත හැකි වුවත් ඉන් එහා ඇති අවිඥාණික දේ පෙනෙන්නේ නැත. භූගත පෘෂ්ඨ වංශික ඇතැම් සතුන් හැරුණු විට සෙ
සිත්තම්ගල ගල් ලෙන බලන්නට මී ආතා “බරින්දු” එක්ක ගෙන ගියේ ගැල් කරත්තයෙන්ය. “අපේ රැහේ උන් තමයි දරුවෝ මෙතන නැණපිල පටන් ගෙන සාහිත රස බෙදුවේ.” එදා මී ආතා කී ක
ආදරය යනු සියලු සීමාවන් ඉක්මවා යන විශ්වීය සංකල්පයකී. එයට හදවත් එකතු කිරීමේ අසීමිත බලයක් ඇත.සැබෑ ප්රේමයක් නිරන්තරයෙන් සියුම් ලෙස අප ආත්මයන් ස්පර්ෂ කරම
ශ්රී ලංකා ප්රමිති ආයතනය (SLSI) විසින් සංවිධානය කරන ලද, ශ්රී ලංකා ජාතික තත්ත්ව සම්මාන උළෙල (SLNQA) 2022 හි ඉහළ ගුණාත්මකභාවය වෙනුවෙන් වූ කැපවීම ඇගයෙමින් හලාල් ප්
දශක 6කට අධික ඉතිහාසයකට උරුමකම් කියන ශ්රී ලංකාවේ පුරෝගාමී රක්ෂණ සමාගම වන ශ්රී ලංකා ඉන්ෂුවරන්ස් සිය ජීවිත හා සාමාන්ය රක්ෂණ ව්යාපාර නීත්යානුකූල
බිත්තර දමන්න උපන් වෙරළටම ආපසු එන කැස්බෑ අම්මා