බුදුන්වහන්සේ වදාළ අපාය මූලික වශයෙන් වර්ග කිරීමේදී කොටස් හතරකි. එනම් නරකය (නිරය) තිරිසන් ලෝකය ප්රේත ලෝකය හා අසුරයයි. මේ අතරින් තිරිසන් ෙලා්කය මිහිපිට වෙසෙන අපට පෙනේ. එහි ජීවත් වෙන සත්වයෝ විඳින දුක් ගැන බුදුරජාණන් වහන්සේ මනාවත් මනාකොටත් දේශනා කර ඇත. ‘‘මහණෙනි, මේ තිරිසන් සත්ත්වයෝ අපමණ දුක් විඳිති. ඒවා වචනයෙන් කියා නිම කළ නොහැකිය.’’ තිරිසන් සත්ත්වයන් දුක් විඳින ආකාරය බාල පණ්ඩිත සූත්රයේ පැහැදිලිව විස්තර කෙරෙයි.
‘‘මහණෙනි, තණකොළ අනුභව කරන තිරිසන් ගිය ප්රණීහු වෙති. එම සත්ත්වයෝ තෙත් වූද, වියළිවුද තණකොළ දත්වලින් සිඳිමින් කති. මහණෙනි, තණ බුදින තිරිසන් ගිය සත්ත්වයෝ කවරක්හුද යත් අශ්වයෝ, ගොන්නු ගද්රභයෝ, එළුවෝ මුවෝ මෙන්ම ශාක භක්ෂක සියලු සත්ත්වයෝ මේ ගණයට අයත් වෙති.
තිරිසන් යෝනියේ උපදින්නේ කවරහුද? මෙලොව ජීවත්ව සිටියදී භෞතික සැප සම්පත්වල ඇලීගැලී සැප සම්පත් රස විඳිමින් ඒ පසුපස දුවමින් නොයෙක් දුරාචාරයේ හැසිරී පවුකම්කොට ශරීරය බිඳීමෙන් පසු මියැදෙන්ෙනා්ය.
මේ කාරණා අනුව බලද්දී අපගේ දෑසට හසුවන්නේ බුදුරජාණන් වහන්සේ විසින් දේශිත කාම රූප අරූප භවයනයට අයත් සිය ගණනක් ලෝක අතරින් තිරිසන් ලෝකය පමණි. ඒද ඔවුහු බොහෝ දෙනෙක් මනුෂ්ය වාසය හා ඇසුරේ සිටින නිසාය.
ඔබම මොහොතක් කල්පනා කළොත් මේ තිරිසන් සත්වයන්ට බඩගින්න දැනෙන විට හරි හමන් කෑමක් නොලැබේයි. පිපාසාව දැනෙන විට හරියට ජලය නොලැබෙයි. සංවාසයේ යෙදීමට ගිය තැන මිනිසුන්ගේ ගල් මුල් ප්රහාරයට ලක් වෙයි. තම වාසයෙන් එළියට පැමිණි විට තමන්ගේ සතුරන්ගෙන් ආරක්ෂා වීමට බොහෝ පෙරැත්ත කරන්නට සිදුවෙයි.
මී ගුලකට රිංගා මීයකු ඩැහැගෙන යන ගැරඬියකු ගැන කල්පනා කරන්න. බළලකු විසින් ඩැහැගත් ලේනෙකු ගැන සිතන්න. මේ සියල්ල අනුව තිරිසන් අපාය යනුම අතිශයින්ම දුකත් ත්රාසයත් බියත් පිරුණු තැනෙකි. මීටත් වඩා නිරය බොහෝ බරපතළය. එය පියවි ඇසට නොපෙනෙන නිසා ඉහත තිරිසන් අපායේ විස්තරය මුලින් ලියන්නට සිදුවිය. තිරිසන් සත්වයන් පහළ වෙන ස්ථාන රාශියක් බුද්ධ දේශනාවෙහි විස්තර කෙරෙයි.
එයද මේ සමඟ දක්වමු.
ඒ වනාහි
තවත් බොහෝ දේශනාවන්ට අනුව තිරිසන් අපාය පාද නැති තිරිසන් සත්තු, දෙපා ඇති තිරිසන් සත්තු, සිවුපා ඇති තිරිසන් සත්තු, බහුපා ඇති තිරිසන් සත්තු වශයෙන් ද වර්ග වේ.
මේ තිරිසන් අපාය අපගේ පියවි දෑසට නොපෙනුනා නම් එයද බුද්ධ දේශනා වූ පමණටම කෙනෙකුන් විශ්වාස නොකරනු ඇත. නමුත් ලෝකයේ පිටසක්වළක් ගැන පර්යේෂණ කරන බුද්ධි ගෝචර විද්යාඥයෝ කිසිම ලෙසකට බුද්ධ දේශනාව විවේචනය නොකරන්නේ එය කල්පිතයකට හෝ අතිශයෝක්තියකට එහා ගිය සත්යයක් ඇති බව තහවුරු කරගන්නට දැඩි උත්සාහයක ඔවුන්ද යෙදෙන නිසාය.
මනෝ අධිගමයක් තුළින් විනිවිද ගිය මේ සත්යය තවමත් නූතන තාක්ෂණයෙන් විනිවිද යන්නට උපකරණ නිපදවා නැත. ඉරක් හඳක් ඇති මේ සක්වළේ පෘථිවියෙන් යාන්තම් එහාට ගිය විද්යාඥයෝ කවුද? මේ සක්වළ කවදා විනිවිද යන්නද? කවදා අපාය විනිවිද දකින්නද? දිව්ය ලෝක බ්රහ්ම ලෝක කරායන්නද? එහි ජීවීන් පිළිබඳව කවරාකාරයෙන් කවදා කරුණු සොයාගන්නද? යම් දිනෙක ඒවා සිදුවන්නට හෝ නොවන්නට පුළුවන්. එතෙක් කල්පිතයක් නොවූ මේ පිටසක්වළ පිළිබඳ සත්යය පවතින තොරතුරු හා මූලාශ්රයෙන් විනිවිද යා යුතුය.
දෙවුදත් තෙරුන් මහපොළොව පළාගෙන අවීචි මහා නරකාදියට ඇදී ගියේ සැවැත් නුවරේ දෙවුරම් වෙහෙර පෙනි පෙනීමය. ඒ අනුව නිරය පොළොවේ බොහෝ යට පවතින්නක් විය යුතුය.
නිරයන් 136ක් බුද්ධ දේශනාවේ පවතින අතර ඊට වැටෙන්නේම ජීවත්ව සිටිද්දී නොයෙක් පාප කර්මයේ යෙදුණෝය.
මේ නිරයේ පවතින දඬුවම් පිළිබඳ නොයෙක් විස්තර තියෙයි.
එ් අතර එහි පවතින කටු ගහේ නැග්ගවීමක් විස්තර වෙයි. මේ කටු ගස් යනු මොනවාද? නිරයේ ගස් තියේද?
නිරයේ සැඩ ගිනි ජාලාවන්ගෙන් පිරී ගියකි. එහි රශ්නයට ඔරොත්තු දෙන ගස් ද නැතිවා නොවේ. දැන් මේ පෘථිවියේ ශීතල කලාපවලට ඔරොත්තු දෙන ගස් වේ. සෞම්ය දේශගුණයට ඔරොත්තු දෙන ගස් වේ. වියළි දේශගුණයට ඔරොත්තු දෙන ගස් වේ. අධි ශීත හා අධි වියළි කලාපයන්ට ඔරොත්තු දෙන ගස් වේ. එවැනිම ආකාරයට අපායේ දැඩි රශ්නය දරා සිටින විශාල හිඹුල් වනයක් තිබෙයි. මේ හිඹුල් වනයේ ගස් එකකවත් කොළ හට නොගනී. දැඩි ගින්දරට ඔරොත්තු දීමට හැකි කටු පමණකි. ඒ කටුවක් දිගින් අඩි එක හමාරක් පමණ වෙයි. යොදුන් සීයක් උස මේ හිඹුල් ගසේ මුල සිට අග දක්වාම කටු තියෙයි. නිරි සත්තු මේ හිඹුල් ගස් දිගේ නග්ගන්නේ බස් වන්නේ මනුෂ්ය ලෝකයේදී කළ පවුකාරකම්වලට දඬුවම් වශයෙනි. මනුෂ්යයා සොබා දහමේ සතෙකි. ලෝක ධාතුවේ ජීවියෙකි. ඔහු කරන වරදට මනුෂ්යන්ම හදාගත් දඬුවම් වනාහි හිරේ විලංගුවේ දැමීම, එල්ලා මැරීම ආදියයි. එහෙත් ලෝක ධාතුවේ සත්ත්වයාට සොබාදහම තීරණය කරන දඬුවම් බොහෝ බරපතළ බව අපායට ගිය විට පෙනෙයි.
නිරයෙහි දුක් විඳින සත්ත්වයන්ගේ දෝංකාරය, විලාප හඬ කන් දෙදරා යන තරම් වේ. එය අපේ සංසාර චක්රයේ වධකාගාරයයි.
අසිපත්වලින් යුත් වනයක් ගැනද නිරය පිළිබඳ විස්තරයේ කියවෙයි. මේ අසිපත් ගස් යනු ද සාමාන්ය ශාක විශේෂයක් බව කිව යුතුය. ඒවායේ පත්ර හා අතු බ්ලේඩ් තලමෙන් මුවහත් වී තියෙයි. ඒ අතරින් නිරි සත්ත්වයන් එහි මෙහා පන්නා හරින විට ඔවුන්ගේ අත් පා කැපී යයි. නාසය කැපී යයි. කන් කැපී යයි.
තවත් නිරි සත්ත්වයන්ට ලෝදිය බීමට දෙයි. ලෝහ ගුළි ගිල්වයි. උණුසුම් ලෝහ ගුළිය දෙතොල දවයි. උගුර දවයි. උදරය දවයි. බඩවැල් දවයි. අධෝ මුඛයද දවා ගෙන නික්මී යයි. එසේම අත පා කපයි.
ෙම් සංසාර ගත වධකාගාරය හා 80 දශකයේ ලංකාවේ පැවැති වධකාගාරවල සිටියවුන් කියන කතා බැලු විට ඊට දහස් ගුණයකට වැඩි වේදනා නිරයේදී හිමි වෙයි.
නිරයේ ගියවිට වෙනස ආයුෂ අවුරුදු සිය දහස් ගාණක් ගෙවී ගියද මැරී මැරීම කළ පවුකම් විපාක දෙන තුරුම අපායේ පැසීමය. එය මනුෂ්ය ලෝකයට වඩා බොහෝ වැඩි පිරි පිරිසක් වෙසෙන පිටස්තර ලෝකයකි.
එහි උපන්නහුගේ ආයුෂය ගැන බුද්ධ දේශනාව ඇසුරින් උපමා කතාවකින් විග්රහ කළ හැකිය.
යොදුන් සීයක් උස යොදුන් සීයක් පළල යම් පර්වතයක් පවතීද, එහි මුදුනින් වසර සීයකට වරක් දිව්යාංගනාවක් නැගෙනහිරට යන්නීය. නැවත වසර සියයකට වරක් නැගෙනහිර සිට බස්නාහිරට යන්නීය.
ෙමසේ නැගෙනහිරින් බස්නාහිරටත් බස්නාහිරින් නැගෙනහිරටත් ගමන් කරන විට දිව්යාංගනාවගේ සළු පටෙහි අග පර්වතයේ වැදී එහි මුදුන යම් ප්රමාණයක් ගෙවී (ක්ෂය) වී යයිද අබ්බුදය නම් නිරයේ අායු කාලය අවසන් නොවේ.
මහණෙනි,
මොහොතක් සිතන්න මනුෂ්ය ලෝකයේ කාලය කෙතරම් සුළුද? එහෙත් නිරය? ඔබ මේ ජීවත් වෙන කෙටි කාලය තුළදී කරන යම් පාප කර්මයකට ලෝක ධර්මතාවයට හා විශ්වයට යටත් සත්ත්වයකු වෙන ඔබට නිරයේ දී ලැබෙන දඬුවම හා දඬුවම් විඳින කාලය පෙනෙනවා නේද?
එහි අවීචියට ගිය දේවදත්ත ස්ථවිරයන්ව අදත් මනුෂ්ය ලෝකයෙන් චුත වී අවීචියේ උපදින අයට දකින්නට ලැබෙයි. දේවදත්ත තෙරුන්ට අවීචියෙහි කාලයෙන් තවමත් ගෙවී ඇත්තේ සුළු කාලයෙකි.
මනුෂ්යයන් විසින් මොලොවදී කරන පාප කර්ම අනුව තමන්ටම තමන් උපයන නිරය තීරණය කළ හැකි බවද බණ පොත විස්තර කර දෙයි. ඒ ගැන ද සුළු අදහසක් ඔබට ලබා දෙමු.
මේ ඉහත දැක්වූ නිරය වනාහි නිරයේ දරුණුතම කොටස වන අට මහා නිරය නොවේ. එහෙත් අතිශය දරුණු වධ වේදනා විඳින්නට වෙන නිරයන් අතරින් සමහරකි.
මේ කිසිවක් ඔබට නෙත් මානයේ නැත. එහෙත් ඔබ කරන වැඩ සමඟ පෙනෙන මානයේම තිබිය හැක.
විද්යාඥයන් කිසිවෙක් බොරු යැයි නොකියන ලෝක සත්යයේ අප කවුරුත් විනිවිද යා යුතු පිටසක්වළෙහි තවත් කොටසක් වනුයේ මෙයයි.
මතු සම්බන්ධ වේ.
රත්මලාන කඳවල නවෝද්යා මහා විද්යාලයේ,
නියෝජ්ය විදුහල්පති,
තලංගල්ලේ සුධම්ම හිමි.
ලිව්වේ :- අසංක අාටිගල
හීන් නෝනා දියණිය දෙස බැලුවේ කරදර දෑසිනි. දුරකථනය හරහා ආවේ සුබ පණිවිඩයක් නොවන බැව් ඇගේ මුහුණ කියා පෑවේය. “කවුද කතා කෙරුවේ..?” හීන් නෝනා විමසුවාය. “අයිය
මෙවර U Tube ලෝකය තුළින් ඉරිදා ලංකාදීපයෙන් කතාබහ කරන්න හිතුවේ සමාජ මාද්ය ඔස්සේ අතිශය ජනප්රිය Girls Voice Band එකක් පිළිබඳව. ඒ Yellow Beats කණ්ඩායම කුෂිනි ප්රවින්ද්යා, දි
ශ්රී ලංකාවේ පබලු භාවිතය පිළිබඳ පුරාණතම සාධක අයත් ෙවන්නේ ප්රාග් ඓතිහාසික යුගයටය. ක්රි.පූ. (900-600) අතර මුල් යුගයේදී ජනතාව පබලු භාවිතය සුලබව සිදුකොට ඇති
හින්දු පුරාණයට අනුව විෂ්ණු දෙවි යනු ලොව සුරකින්නාය. ලෝකයේ තිර පැවැත්ම පිණිසත්, ධර්මය රැකීමටත්, අදමිටුවන් විනාශ කිරීමටත් වරින්වර විෂ්ණු ලොව පහළවන බව මහ
මසින් ලෙයින් නිර්මිත මසැසට භෞතික ලෝකයේ බොහෝ සංසිද්ධි දැක ගත හැකි වුවත් ඉන් එහා ඇති අවිඥාණික දේ පෙනෙන්නේ නැත. භූගත පෘෂ්ඨ වංශික ඇතැම් සතුන් හැරුණු විට සෙ
සිත්තම්ගල ගල් ලෙන බලන්නට මී ආතා “බරින්දු” එක්ක ගෙන ගියේ ගැල් කරත්තයෙන්ය. “අපේ රැහේ උන් තමයි දරුවෝ මෙතන නැණපිල පටන් ගෙන සාහිත රස බෙදුවේ.” එදා මී ආතා කී ක
ස්වභාවික ශාකසාර අඩංගු ආයුර්වේදයේ විශිෂ්ඨත්වය රැඳි personal care සහ රූපලාවණ්ය නිෂ්පාදන පෙළක් සමග ලොව පුරා ජනතා විශ්වාසයට පාත්ර වූ දැවැන්ත සමාගමක් වන Himalaya Wellness
ආදරය යනු සියලු සීමාවන් ඉක්මවා යන විශ්වීය සංකල්පයකී. එයට හදවත් එකතු කිරීමේ අසීමිත බලයක් ඇත.සැබෑ ප්රේමයක් නිරන්තරයෙන් සියුම් ලෙස අප ආත්මයන් ස්පර්ෂ කරම
ශ්රී ලංකා ප්රමිති ආයතනය (SLSI) විසින් සංවිධානය කරන ලද, ශ්රී ලංකා ජාතික තත්ත්ව සම්මාන උළෙල (SLNQA) 2022 හි ඉහළ ගුණාත්මකභාවය වෙනුවෙන් වූ කැපවීම ඇගයෙමින් හලාල් ප්
තිරිසන් අපාය තියෙන්නේ මේ මහපොළොවේමයි