IMG-LOGO

2024 අප්‍රේල් මස 19 වන සිකුරාදා


වැදි නායකයා වුණත් මම මස් කන්නෙ නෑ

”අපේ පරම්පරාවේ අය බොරු කියන්නේ නැහැ. අන්සතුදේ ගන්නෙත් නැහැ. මත්පැන් බොන්නෙත් නැහැ. කාමයේ වරදවා හැසිරෙන්නේත් නැහැ. බුද්ධාගමේ සඳහන් පන්සිල් හතරක්ම ඒ අය රකිනවා. නමුත් මම සතුන් මරන්නෙත් නැහැ. මස් කන්නෙත් නැහැ. ඒ නිසා මම පන්සිල් පද පහම රකිනවා.” යැයි ආදි වාසි නායක ඌරුවරිගේ වන්නියලැ ඇත්තන් පැවසුවේ ආඩම්බරයෙනි. ආදිවාසීන්ගේ රාජධානිය වූ දඹාන අද වෙනස්ය. ඇතැම් ආදිවාසීන්ගේ ඇඳුම් පැළඳුම් වෙනස්ය. වාසස්ථාන වෙනස්ය. අද වැදි දරුවෝ පාසල් යති. දැරියෝ ද පාසල් යති. සමහරු රජයේ රැුකියා කරති. කුමක් වෙනස් වුවත් සංස්කෘතියේ වෙනසක් වී නැතැයි ආදිවාසි නායකයා පවසන්නේය. ඔහු උපමාවට ගන්නේ ගෙදර හදන පූසාය. ඔහුගේම වචන වලින් පවසන්නේ නම් එය මෙසේය. අද දවස් පොජ්ජ මන්දො වෙනකොට ලෝක පොජ්ජ වෙනස් තැන මන්දො වෙනවා. ගම් පොජ්ජවල් වෙනස් තැන මන්දො වෙනවා. මිනිස් ගජ්ජු වෙනස් තැන මන්දො වෙනවා. හැබැයි මේ ඇත්තන්ට ඇය රුකලට මන්දො වෙන එකක් තමයි මේ ඇත්තන්ගේ පරම්පරා පොජ්ජ ඇහි රුකලට මන්දොකෙරුවත් වෙලා පොජ්ජකට මේ ඇත්තන්ගේ කැකුළොත් ඉදිනිවා තැරිකෝමන්තැලක් වටාගෙන හොදා වාගේ. කෝමන්තැලක් වටාගෙන හිදින කැකුලො හිදිනවා කරු කුරුගච්චන රුකුල් පොජ්ජෙ වැඩ පොජ්ජ මන්දො කරන කැකුලොත් හිදිනවා.කෝමන් තැනින් වෙනස් තැන මන්දො උනත් ඒ ඇත්තන්ගේ සිරිත් පොජ්ජෙන් වෙනකට මනදො වෙලා කොදොයි, කරු කරුගච්චන රුකුල් පොජ්ජෙ මන්දොවන කැකුලො ඒ වැඩ පොජ්ජේ හමාර තැන මන්දොවෙලා පැල පොජ්ජවල් වලට මන්ගච්චපුවම මංගච්චන්නේ පෙතලි පොජ්ජකුත් කැලැ පොජ්ජෙ. කැලැ පොජ්ජට මංගච්චල පැණි පොජ්ජ හෙවම් පොජ්ජ මන්දොකරනවා ගෙඩි පොජ්ජවල් තිබෙන කාල මැච්චෙදි නිවාඩු පොජ්ජ තිබෙන දින පොජ්ජවල් වලදි ගෙඩි පොජ්ජ වල් එකතු තැන මන්දොකරනවා. ඒ වගේ අල පොජ්ජ හෑරුම් පොජ්ජ මන්දො කරනවා, ඉතින් මේ ඇත්තො හිත්ලාන්නේ රුකල් පොජ්ජක රදන පොල්ලච්චල ඇත්තො ඒ ඇත්තො හැදච් පොජ්ජ මන්දො කරන්නේ රුකුල් පොජ්ජක ඒ ඇත්තන්ගෙ සිරිත් පොජ්ජ තමයි. දඩයම් පොජ්ජ මන්දො කරගෙන කැලෑ පොජ්ජ මංගච්චල මොනා එකෙක් හරි ඇල්ලම් පොජ්ජ මන්දො කරගෙන කැවිල්ලාන එක, ඒවාගේ තමයි මේ ඇත්තන්ගේ පරම්පරා පොජ්ජ කැකුලො ආණ්ඩු පොජ්ජෙ වැඩ පොජ්ජ මන්දො කෙරුවත් රුකුල් පොජ්ජට මංගච්චු ගමන් මංගච්චනේකැලැ පොජ්ජට. රුකුල් පොජ්ජෙ පොල් ඇච්චයි මේ ඇත්තන්නේ පරම්පරා පොජ්ජෙ රදන කැකුලොයි ඇහිරුකුලට මන්දොකෙරුවොත් මේ දෙකමක තියෙන්නේ එක සිරිත් පොජ්ජයි. ඔහු කියයි. මේ දෙකේම තියෙන්නේ එකම සිරිත ඔහුගේ කතාවේ සාමාන්‍ය තේරුමයි. ආදිවාසීන් හා බුදු දහම අතර සම්බන්ධයක් තියෙනවද? මගෙන් ප‍්‍රශ්නයකි. බුදුහාමුදුරුවෝ බුදු බව ලබාගෙන ඉස්සෙල්ලාම වැඩියේ මේ රටට, මහියංගණයට. බුදුහාමුදුරුවෝ වඩින කොට මහියංගණයේ හිටියේ යක්ෂ ගෝත‍්‍රික මනුෂ්‍යයෝ යක්කු නොවෙයි. බුදුහාමුදුරුවෝ වැඩියේ යක්කු රටෙන් එළවන්න කියලා සමහරු කියනවා. හැබැයි ඒගොල්ලෝ කිව්වට අපනම් විශ්වාස කරන්නේ නැහැ බුදුහාමුදුරුවෝ යක්ෂ ගෝත‍්‍රිකයන්ට පමණක් නොවෙයි කාටවත් හිරිහැර කළ ශාස්තෘවරයෙක් නොවෙයි. මහියංගණයට වැඩම කළේ මහියංගණයේ සිටි යක්ෂ ගෝත‍්‍රික මිනිසුන්ට යමක් තේරුම් ගන්න පුළුවන් විදියේ මොළයක් තිබුණා ඒ නිසයි. එසේ කියනදේ තේරෙන මිනිස්සු ඉන්න තැනකට තමයි බුදුහාමුදුරුවෝ වැඩියේ. එදා ඉඳලම අපේ පරම්පරාවේ මිනිස්සු බුදු දහමත් සමග සම්බන්ධයක් තියෙනවා. නමුත් මේ සම්බන්ධය තිබුණට මළගිය ඇත්තෝ අදහපු පරම්පරාවක් තමයි අපේ පරම්පරාව. ඒ සිරිත් විරිත් එලෙස පවතිනවා. බුදු දහමත් අදහන වෙලාවට අදහනවා. මාවරාගල ආරණ්‍යය කියලා කියන්නේ ඒ කඳු ආශ‍්‍රිත ප‍්‍රදේශය අපේ මළගිය නෑයෝ හෙවත් යකුන්ගේ දෙවියන්ගේ ස්ථාන වන කඳු එයට අයත්. එම ස්ථානය, අපේ අප්පච්චි තමයි කුඩාවැල්ලේ ධම්මපාල නමැති හාමුදුරුවන්ට පුජා කළේ. ඒ විතරක් නොවෙයි මගේ මල්ලි කෙනෙකුත් ශාසනයට පූජා කළා. ඒ ආරණ්‍යයේ ගලක බුදුරූපයක් නෙළන්න මමයි මාරවගල ආරණ්‍යයේ හාමුදුරුවොයි කාලයක් තිස්සේ සාකච්ඡ කළා. දවසක් කොළඹ යද්දි මං හාමුදුරුවන්ට කිව්වා මං මැරෙන්න කලින් මේ බුදුපිළිමයේ වැඩ පටන්ගන්න හරි  ඕනෑ කියලා. මං මැරුණත් ඉන්න කෙනෙක් හරි ඉතුරු ඉදිකිරීම කරාවි කියලත් කිව්වා. එතකොට හාමුදුරුවෝ කිව්වා ඔබ ආරණ්‍යය සංවර්ධන සමිතියේ සභාපති. මම නායක හාමුදුරුවෝ අපි දෙන්නම මැරෙන්න කලින් මේක පටන් ගන්න  ඕන කියලා. ඒ අනුව පසුගිය වෙසක් මාසේ 24 වැනිදා අපි බුදුපිළිමය නෙළීම ආරම්භ කළා. දැනට වැඩ කරගෙන යනවා. අවුරුදු දෙකකදී අවසන් කරන්න බලාපොරොත්තු වෙනවා. නමුත් ප‍්‍රධාන ප‍්‍රශ්නය තමයි මුදල් රුපියල් ලක්ෂ 50 ක් පමණ අවශ්‍ය වෙනවා. ඒවාට කවුරු හරි උදව් කරයි කියලා හිතාගෙන වැඩ කරගෙන යනවා. මම ඉල්ලා සිටිනවා පිං කැමති අයට මේකට උදව් කරන්න කියලා. වැදි නායකයා කීවේය. මම අතුරු ප‍්‍රශ්නයක් යොමු කළෙමි. දැන් ආදිවාසීන් මස් කන්නෙ නැද්ද? එහෙම කියන්න බැහැ, අපේ අය දඩයම් කරනවා. දඩමස් කනවා. නමුත් ඉස්සරවගේ කැලෑවේ මුවෝ, ගෝන්නු, හාවෝ අඩුයි. දඩයමක් කරගෙන මටත් හොරෙන් තමයි කන්නේ. කාලයක් තිස්සේ ගොවිතැන් කරගෙන තමයි ජීවත් වෙන්නේ. මම නම් දඩයමේ යන්නෙත් නැහැ දඩමස් කන්නෙත් නැහැ. ඒ කියන්නේ නායකතුමා දඩයමේ ගිහිල්ලම නැද්ද? මම විමසීමි. මම දඩයක්කාරයෙක් වුණේ අවුරුදු 12 දී. මගේ අප්පච්චි තමයි දුන්න, ඊතලය පුරුදු කළේ. ඒ දවස්වල නම් මගේ ඉලක්කයක් වැරදිලා නැහැ. හැබැයි අවුරුදු 30 කට පෙර මම දඩයමත්, දඩමස් කෑමත් නතර කළා. ධාන්‍ය හා එළවළු විතරයි මගේ ආහාරය. මම බුදු දහමට හරිම ලැදියි. වෙහෙර විහාරස්ථානවල පිංකම්වලට ආරාධනා ලැබුණම හරිම කැමැත්තෙන් යනවා. මහියංගණයේ නගරයේ ඇති මහ බුදුපිළිමේ නිධන් තැන්පත් කරන්නත් සහභාගිවුණා. මහියංගණ විහාරස්ථානයේ වැදි පෙරහරේ යන්නෙත් හරිම ආශාවෙන්. අපේ පරම්පරාවේ ළමයි අය 6 දෙනෙක් මහණ වෙලා ඉන්නවා. අපේ අය පන්සල් යනවා. දානෙ පිළිගන්වනවා. හැමදේටම උදව් කරනවා. තවම වැදි භාෂාවෙන් බණක් කියලා නැද්ද? තවම නැහැ. හැබැයි කතාවක් නම් තියෙනවා වැදි බණ කියලා. එසේ කියා ආදිවාසි නායකයා නොනවත්වාම හිනා වුනේය.



අදහස් (0)

වැදි නායකයා වුණත් මම මස් කන්නෙ නෑ

සුමනරත්න Friday, 16 March 2012 10:03 PM

නායකතුමා බොහොම හොදයිනේ...

:       0       0

හර්ෂ Monday, 09 January 2012 11:01 AM

හරිම හොදයි. සතුන්ටත් ජීවත් වෙන්න ඉඩ දෙන්න ඕනා

:       0       0

ලියොන් ගුණවර්ධන Tuesday, 25 November 2014 02:05 AM

ඉහත සඳහන් විස්තර පරිදි බොදු පිළිවෙත් අකුරට පිළිපදින වැදි නායකතුමාට අපි සැම ගරු කළයුතුය (නි)

:       0       0

ඔබේ අදහස් එවන්න

විශේෂාංග

ප්‍රගති මාවතේ අභියෝග
2024 අප්‍රේල් මස 19 34 0

සිංහල හින්දු අලුත් අවුරුදු උත්සව හේතුවෙන් රටේ දේශපාලන ක්ෂේත්‍රයේ යම් ආකාරයක නිශ්ශබ්දතාවක් තිබෙන බව පැහැදිලිය. එහෙත් මැයි 01 වෙනිදාට පැවැත්වෙන දේශපාල


විදේශ සංචාරකයන්ට රට එපා කරවන අඳබාලයෝ
2024 අප්‍රේල් මස 19 65 0

ආගන්තුක සත්කාරයට ළැදි සිනාවෙන් මුව සරසාගත් මිනිසුන් සිටින රටක් ලෙස අප රටට ජාත්‍යන්තරය තුළ ඉහළ පිළිගැනීමක් විය. අප රට සංචාරක පාරාදීසයක් බවට පත් වූයේ සො


ආර්ථිකය නොතකන අධ්‍යාපනය කුමකටද?
2024 අප්‍රේල් මස 18 314 1

රටේ පවත්නා ආර්ථික අර්බුදය මෙරට අධ්‍යාපනයට ද බලපා ඇතැයි මෑත කාලයේ වඩාත් විමසීමට ලක් වූ කාරණයකි. එහෙත් මෙය පුළුල්ව සහ ගැඹුරින් සාකච්ජාවට ලක් විය යුතු එක


ඓතිහාසික මිහින්තලය රැකගැනීම ජාතියේ වගකීමක්
2024 අප්‍රේල් මස 18 26 0

අනුබුදු මිහිඳු මහරහතන් වහන්සේ වැඩම කළ ඓතිහාසික මිහින්තලාව මෑතක සිට ආන්දෝලනාත්මක පුවත් මවන ස්ථානයක් බවට පත්ව තිබේ. එක් වරක් විදුලිය බිල නොගෙවීම නිසා ම


ඇත්ත නැත්තට ගොතන කතා අතේ පත්තුවීම
2024 අප්‍රේල් මස 17 447 0

ජාතියේ මහා සංස්කෘතික මංගල්‍යය ලෙස සැළකෙන සිංහල හා හින්දු අලුත් අවුරුද්ද උත්කර්ෂවත් ලෙස පැවැත්වීමට හැකි වී ඇති බව පසුගිය දිනවල මහජනතාවගේ විවිධ ක්‍රිය


මුලින් රට ගොඩ ගනිමු ඉන්පසු වරප්‍රසාද ඉල්ලමු
2024 අප්‍රේල් මස 17 263 0

දේශපාලනය “ගරු සේවයක්” බවට පත්ව තිබූ යුගයක් අතීතයේ තිබිණි. උපයා ගෙන තිබූ වත්කම්ද මහජන සේවයට කැප කළ එම ගරු කටයුතු මහජන නියෝජිතයා සරල අල්පේච්ඡ ජීවිතයක් ග


මේවාටත් කැමතිවනු ඇති

කුරුලෑ කරදරය සදහටම අවසන්! Himalaya Purifying Neem Face Wash අලුත් වෙනසක් සමග නැවතත් ශ්‍රී ලංකාවේ 2024 අප්‍රේල් මස 09 207 0
කුරුලෑ කරදරය සදහටම අවසන්! Himalaya Purifying Neem Face Wash අලුත් වෙනසක් සමග නැවතත් ශ්‍රී ලංකාවේ

ස්වභාවික ශාකසාර අඩංගු ආයුර්වේදයේ විශිෂ්ඨත්වය රැඳි personal care සහ රූපලාවණ්‍ය නිෂ්පාදන පෙළක් සමග ලොව පුරා ජනතා විශ්වාසයට පාත්‍ර වූ දැවැන්ත සමාගමක් වන Himalaya Wellness

ආදරයට ආදරෙන් ළංවෙන්න කියාදෙන කතාවක් Closeup #BreakTheBarriers 2024 මාර්තු මස 14 1512 0
ආදරයට ආදරෙන් ළංවෙන්න කියාදෙන කතාවක් Closeup #BreakTheBarriers

ආදරය යනු සියලු සීමාවන් ඉක්මවා යන විශ්වීය සංකල්පයකී. එයට හදවත් එකතු කිරීමේ අසීමිත බලයක් ඇත.සැබෑ ප්‍රේමයක් නිරන්තරයෙන් සියුම් ලෙස අප ආත්මයන් ස්පර්ෂ කරම

හලාල් කවුන්සිලය, ජාතික තත්ත්ව සම්මාන උළෙලේදී සම්මානයට පාත්‍ර වේ 2024 පෙබරවාරි මස 19 1415 2
හලාල් කවුන්සිලය, ජාතික තත්ත්ව සම්මාන උළෙලේදී සම්මානයට පාත්‍ර වේ

ශ්‍රී ලංකා ප්‍රමිති ආයතනය (SLSI) විසින් සංවිධානය කරන ලද, ශ්‍රී ලංකා ජාතික තත්ත්ව සම්මාන උළෙල (SLNQA) 2022 හි ඉහළ ගුණාත්මකභාවය වෙනුවෙන් වූ කැපවීම ඇගයෙමින් හලාල් ප්

Our Group Site